En gissning är att köparen av en ny eldriven båt är samma kund som åker elbil eller åtminstone har en vilja att vara mer miljömedveten. Det är med båtar som med bilar, det är dyrt att inhandla dessa batterilådor. I synnerhet när det kommer till båtarna.

ANNONS

Tekniken är relativt ny och den förhållandevis låga kvantiteten hjälper inte prisbilden i rätt riktning. Är man förutsatt detta likväl intresserad, kosta vad det kosta vill så finns det ett antal tillverkare på marknaden.

El-matematik svårt att förstå

Viktigast som spekulant är att nässla sig fram bland alla dessa siffror som fabrikanterna slänger sig med. Det laddningstider hit, gångtimmar dit och någonstans där i den elektriska matematikdjungeln går det för den som förstår att utläsa egentlig prestanda.

Här lägger vi ingen sorti i detta. Vi tittar bara på tillverkarens specifikationer. Är man seriöst intresserad av att medelst el framföra sin båt är rekommendationen att höra sig för och påtala hur man tänkt sig sitt framtida elektriska båtåkande.

Bella Zero 6,3 – en båt att räkna med

Denna lilla karamell är den första båten under namnet Bella som försetts med eldrift. En båt som vi skrivit om i tidigare artiklar. Idag ägs Bella av Nimbus Group som redan 2010 visade upp sin första eldrivna fritidsbåt.

Eldrivna båtar Strana
Bella Zero 6,3. En modell vi troligtvis kommer se mycket av framöver. (Foto: Anders Jelving)

Då var tekniken i sin linda och en dagstur bestod i bästa fall av en runda i hemmaviken. Nu skriver vi 2021 och Bella vill vara en spelare på den växande elbåtsmarknaden.

Den nätta Bella Zero är nog att räkna med. Själva så beskriver man lite moderat den som en tender. Blygsamt kan tyckas, men det är nog rätt tänkt. Många tillverkare satsar stenhårt på sina eldrivna alster och att sitta still i båten och utvärdera utvecklingen kan vara en hållbar strategi.

ANNONS
ANNONS

Bella Zero 6,3 mäter som beteckningen avslöjar drygt sex meter och är försedd med en elmotor från Stream Propulsion. Den ger 33 kW i kontinuerlig drift och 47 kW på topp. Med detta menas 5-7 knop eller 11 knop om regnet jagar en.

Prislappen hoppas man kunna sätta strax under 500 000 kronor. Kan tyckas dyrt men har man en yacht i miljardklassen liggandes på redden är det rimligt för en tender som tar dig och sju gäster i hamn och åter.

Strana – nytänkande

Den som söker vild och utmanande design över vattenlinjen lär inte förföras av denna dam från vår svenska västkust. Orust för att vara specifik. Det är från producentens sida heller inte tanken.

Eldrivna båtar Strana
Strana tänker nytt. Ett spännande koncept från Orust som man kallar en ”social plattform”. Man hoppas skall ändra vårt sätt att äga båt. (Foto: Anders Jelving)

Man väljer att kalla Strana en social plattform och där någonstans blir allting rätt. Bakom de dragna linjerna står Mannerfelt Design Group, erkänt duktiga på framförallt undervattenskroppar. Så även i detta fall. Men det kanske mest intressanta kring detta koncept är tänket hur man på ett modernt sätt kan ha båt.

En app styr tillgängligheten till Strana

Till båten hör en app. Det gör det i och för sig även till kaffebryggare idag men, här har man tänkt till. Via appen kan man inte bara genom sin smarta telefon övervaka båten i alla dess lägen.

Man kan även styra t.ex. tillgången till densamma via sin telefon. Detta är under frammarsch i bland annat Norge där båtpooler blivit mycket populära. Med en knapptryckning ”låser man upp” båten och vise versa. Innovativt och ett öppnande för ett nytt sätt att åka eller äga sin båt, kanske…

Strana mäter 7,0 x 2,25 meter och är försedd med en drivlina från SeaDrive. Styrkan är från 7,5 kW till 30 kW. Batterierna är av typen Litium jon från 14 kWh upp till 28 kWh. Enligt tillverkaren innebär det på ren svenska att man kommer ca 100 sjömil på en laddning om man åker med en 7,5 kW motor och ett batteri på 14 kWh.

ANNONS
ANNONS

Priset är inte på print än men runt miljonen är nog nära sanningen.

Hwila 25 – kanske båtmässans snyggaste

I mångas tycke kanske mässans vackraste, och det är svårt att inte hålla med. Linjerna till skrovet är troligen dragna i skenet från en fotogenlampa. Det var nog inte en fjäderpenna i händerna på konstruktörerna under förra seklets början men näst intill.

Bakom Hwila 25 står producenter och tillverkare med rötter i veteranbåtshobbyn. Genom att studera sina egna flytetyg från den tiden insåg man vikten av ett väl utformat skrov.

eldriven båt Hwila
Linjerna på Hwila 25 känner vi igen från många klassiska båtar från början av förra seklet. Kanske mässans vackraste båt. (Anders Jelving)

Hwila 25 delar väldigt mycket gällande skrovets utformning med idag drygt hundra år gamla yachter. Båtar som ritades och byggdes då antalet hästkrafter inte var öppet för möjligheter. Fick det plats 15 hästkrafter under durk så var det vad det fick bli. Hwila som hämtat det mesta i sina linjer från den tiden behöver således inte heller mer kraft för att komma till sin rätt.

Modellen säljs såväl med förbränningsmotor som med elmotor. Väljer man bensinmotor är det en inbyggd aktersnurra på 25 hk. Den tar dig över det blå i kvarteret 15 knop. Siktar man in sig på miljötänket och vill ha en elmotor så är alternativen 7,5 kW eller 15 kW.

Batteri som är litium jon väljer man mellan 10 – 20 kWh. Men smakar det så kostar det. Räkna med 850 000 för den bensindrivna varianten.

Vill man åka stilfullt och tyst genom eldrift är tariffen luddig men tillverkaren står redo.

ANNONS
ANNONS

Jakt 12 – tar ett steg längre

Med sin Jakt 12 tar svenska Jaktboat miljötänket ytterligare ett steg. Eller låt oss säga ett framåt och ett tillbaks. Folket bakom denna konstruktion har sina tentakler i segelracing.

Eldriven båt Jaktboats
Både ett steg bakåt och ett framåt. Att man har bagrund som seglare går inte ta miste på. (Foto: Anders Jelving)

Där är som bekant faktorer som tröghet genom vattnet och vikt klart avgörande. Det var med den erfarenheten i ryggen som man tog fram denna skapelse. Vacker? Linjeskön? Nja, det var nog inga parametrar man lade in. Nej, tänk att det är en extrem segelbåt utan mast.

Med en vikt på endast 1075 kg utan motorisering har man vunnit mycket. Det lätta skrovet som hellre går på vattnet än genom det minimerar just trögheten och skapar minimalt svall. Definitivt ett steg i rätt riktning.

Att vikten kunnat bantats så pass mycket stavas kolfiber. Där kom steget bakåt. Nu finns det inte mycket att välja på om man jagar vikt men att bygga i kolfiber plockar bort ett par poäng i den inofficiella miljötävlingen.

Måtten är 12,00 x 2,85 meter. Motoriseringen är 100 % el, en hybridvariant eller en nätt diesel. Väljer man eldrift är toppfarten ca 20 knop med en elmotor på 60 kW. Med dieseln toppar man ca 30 knop. Håller man en marchfart på ringa 15 knop klarar man sig på 0,5 l per sjömil. Med mast och köl garanterat än mindre.