Dagens PS

Årets tio hetaste nyheter i den klassiska båtvärlden

En av årets största händelser i den klassiska båtvärlden var att mytomspunna Princess Svanevit sjösattes igen. Men det hände mycket under året. Vilket var den största händelsen - döm själva i vår sammanfattning över året. (Foto: Princess Svanevit)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 31 dec. 2022

Om du missat 2022 års alla nyheter i den klassiska båtvärlden, så får du här en snabb genomgång. Med denna kunskap i bakfickan kan du tryggt kasta dig in i nyårsmiddagens alla båtsamtal.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Årets vinnare

Tryggve Schreiber på Plymracern Greta blev årets vinnare av STHLM Classic Poker Run. (foto Kevin Liljegren)

STHLM Classic Poker Run startade i ett hällande regn och moll men slutade i sol och dur, 26 klassiska runabouts kom till start på Jungfrusunds marina och efter en rejäl runda i Mälaren och genom Stockholms innerstad, landade hela flocken åter i Jungfrusund för mat och det avgörande kortspelet. 

När du möter Greta i full fart så lär du inte missa henne. Maken till båt med attityd är svår att hitta. (foto ur Sjöexpress arkiv)

När rundorna gått och utslagsvändan spelats, blev det Tryggve Schreiber på Plymracern Greta som satt med det högsta kortet. Stort Grattis till Tryggve med besättning som kunde bärga segerns sötma, den stora vandringspokalen och äran att stå som vinnare av hela racet. 

Läs mer här om STHLM Classic Poker Run

Läs mer om Greta här.

ANNONS

Senaste nytt

Årets runabout

ANNONS

Sveriges vackraste runabout 2022 blev klassikern Lovisa, en Riva Super Aquarama från 1965. (foto från ägaren)

Vi valde ut 25 klassiska runabouts och frågade dig, vilken som var vackrast. Och svaret var enhälligt. Sveriges vackraste runabout 2022 blev “Lovisa”, en Riva Super Aquarama som såldes ny 1965 till Johan Bonnier i Stockholm.

Båten har funnits i Sverige sedan dess och är fortfarande i ett fantastiskt fint skick och vårdas sedan ett år tillbaka av en ny ägare i Stockholm. Priset till vinnaren blev en presentcheck på  25.000 kr från Verktygsboden. 

Då det bara sålts tre Aquaramor nya i Sverige, är det extra kul att få dessa fåtaliga stjärnor att stanna i Sverige och som en del av den svenska kulturen.

Systerbåten till Lovisa, som köptes ny av Anders Philipson, ligger idag i Norge, medan den tredje båten faktiskt också har fått stanna i Sverige.

Läs mer här om årets vackraste runabout

Årets modernisering

Utifrån ser Elektra ut som vilken klassisk välvårdad Petterssonbåt som helst. (foto Rikard Wildare)

ANNONS

Rikard Wildare har under de senare åren arbetat med att para samman två av sina passioner i en. Efter mycket letande hittade han till slut en mycket fin klassisk CG Pettersson-ritad ruffbåt.

Båten renoverades sedan och förbereddes för en konvertering till el. Med Rikards goda känsla för stil och finess sattes målet att konverteringen skulle göras utan att på något sätt förändra båtens ursprungliga disposition eller utseende.

Resultatet uppfyllde alla förväntningar och Elektra, som Rikard döpt båten till, användes flitigt under sommaren. 

Och samma sak när du kliver ombord. Men under motorlådan och under sittbänkarna, döljer sig ett hypermodernt drivpaket. (foto Rikard Wildare)

I höstas anmäldes Elektra till den prestigefyllda tävlingen The Gussies Electric Boat Award och kammade hem förstapriset i klassen “Retrofit/Customized”.

Grattis Rikard och grattis Svensk båtkultur för bra marknadsföring. 

Läs mer om Elektra här.

Årets dröm

ANNONS

Fantastisk, magnifik och enastående. Bara några av de superlativ som passar in på Selma – motorbåtsvärldens drottning. (Foto ur Sjöexpress arkiv)

1929 lyftes Selma, Sveriges då största mahognymotorkryssare, ombord på ett lastfartyg för destination USA och Florida.

Beställaren, svenskamerikanen George Jeppson, hade beslutat att ta hem yachten till USA efter en sommars kryssning i Svenska farvatten.

Efter att ha seglat i amerikanska vatten sedan 1929, borde nu Selma få komma hem igen. Men först måste hon bara hittas. Har du några ledtrådar? (foto ur Sjöexpress arkiv)

Yachten hade byggts året innan på Stockholms Båtbyggeri i Saltsjöbaden efter ritningar av Carl Plym. Med en längd på 24,5 meter över stävarna var hon en majestätisk yacht, utrustad med alla tänkbara bekvämligheter. 

George Jeppson hade skapat en förmögenhet genom att driva upp slipmedelstillverkaren Norton till en av världens största i sin bransch.

Och när familjen sedan hade behov av en yacht för sina privata och företagets behov, beslutades att båten skulle byggas i det gamla hemlandet, för att sedan tas över till USA.

Konstruktören Carl Plym och hans Elisabeth förlovades på backen ombord på Selma på sommaren 1929. (foto ur Sjöexpress arkiv)

ANNONS

Idag är Selmas historia dokumenterad till slutet av 1970-talet. Då ligger hon i Washington DC men är sedan dess försvunnen. Drömmen är nu att åter hitta denna fantastiska representant för svensk båtbyggnadskonst och ta henne åter till Sverige. 

Årets räddning

Hela familjen Sachs samlade ombord på vackra motoryachten Salome. Idag, 115 år senare, står hon inför en totalrenovering med målsättningen att återställa henne helt till originalutseende. (foto ur Sjöexpress arkiv)

Det sägs lite ironiskt att det krävs tre ägare för att ett stort projekt ska kunna tas i mål; En som räddar projektet från skrotning, en som börjar renoveringen och tar projektet över tröskeln, och slutligen en som tar över halvvägs och tar det i mål. 

I fallet med den gamla salongsbåten Salome, var det Pierre Holm som hittade och räddade henne, Örjan Vestgöte som dokumenterade och påbörjade renoveringen och nu Gunnar och Kerstin Haglund, som tog över projektet i höstas för att ta de hela vägen in i mål. 

Det är ett stort jobb att göra innan Salome återigen kan plöja Östersjöns vatten. (foto Gunnar Haglund)

Salome är en representant för den första generationens motorkryssare i Sverige. Byggd 1907 på Motor AB Reversators varv på Ramsö utanför Waxholm.

Hennes stil och fason är typisk för de allra första åren och försvann sedan efter 1910 då en första stilrevidering gjordes för att båtarna skulle bli mer sjödugliga. Renoveringen fortsätter nu hos Yachtsnickeriet i Nacka. 

ANNONS

Årets sjösättning

Det var Princess Svanevits år 2022. Erik Åkerlunds vackra R12:a från 1930 som efter en fantastisk renovering av Stockholms Båtsnickeri och Stiftelsen Burre Hellman, premiärseglades i höstas för första gången på över 20 år. 

Besättningen självklart enhetligt klädd ombord på Princess Svanevit. (foto www.svanevit.se)

Historien om hennes återfödsel är en ett skolexempel på hur projekt kan byggas för att rädda fler unika båtar till framtiden. En entusiast, i detta fall Bobby Cyrus, med historiskt kunnande och med en dröm, hittar, dokumenterar och skapar förutsättningar för projektet.

En mycket kunnig renoverare, här Andreas Millde, genomför den praktiska renoveringen, samt en muskelstark stiftelse, Stiftelsen Burre Hellman, som står bakom ekonomin tillsammans med ytterligare några delägare. 

Under hösten 2022 premiärseglades Princess Svanevit på Baggensfjärden efter den omfattande totalrenoveringen. (foto Malcolm Hanes)

Nu ska hon rustas vidare under vintern med återmontering av den fantastiska inredningen och all övrig utrustning för att hon till säsongen 2024 ska bli helt spelbar på kappseglingsbanorna. 

Årets krasch

ANNONS

Det var inte ett forum som missade filmen när den vackra segelyachten Eleonorea E brutalt backades på i Port Táracco av ett arbetsfartyg och sjönk liggande vid kaj.

Yachten har en fantastisk historia. Byggdes på det holländska varvet Van Der Graaf och sjösattes år 2000  som en replica efter återfunna originalritningar till skonaren Westward och har sedan dess seglats aktivt i den klassiska segelvärlden framför allt i Medelhavet. 

Resultatet efter påkörningen var inte vackert. Men i oktober så bärgades hon och ska nu totalrenoveras. (Foto Port Táracco)

Efter att ha lagd sig på botten efter olyckan, bärgades hon i oktober och står nu på land för en totalrenovering tillbaka till nyskick. 

Årets transport

Kan det bli vackrare? Två putsade lastbilsekipage lastade med något av det yppersta svensk runabout-kultur kan visa upp. Inte så konstigt att det blev uppmärksamhet. (foto Tuss Oz)

När sommaren tagit slut och fem klassiska runabouts samtidigt skulle hem för vinterpyssel till AB Sjöexpress i Kölefors – vad gör man då?

Tillsammans med Robbans Specialtransporter bokades två långtradare samt en följebil med trailer och sedan lastades 2022-års vackraste transport vid Bockholmen strax utanför Stockholm.

ANNONS

Radio Stockholm var på plats och gjorde ett antal inslag under lastningen, vilket resulterade i ett stort antal besökare och fantastisk marknadsföring för hobbyn.

Essbåten Ninnie II från 1935 bredvid lika vackra Riva Ariston Tornado II. (Foto Anders Værnéus)

Sedan lämnade fordonen Stockholm i vacker konvoj. Många var tätningarna, vinkningarna och viftningarna under vägen ned till södra Östergötland.

Gar Wood-racern Gray från 1937 överflygs av Riva Super Aquaraman Lovisa från 1965.

Båtarna som lastades var: Lovisa – Riva Super Aquarama, Catharina – Riva Super Tritone, Ninnie – Forslund Essbåt, Gray – Gar Wood 22 samt Tornado II – Riva Ariston.

Årets köp

Skönhet ut i minsta vant. Nu seglar äntligen J-Class-båten Svea under KSSS flagg – så som det var tänkt från början. (foto J-Class Svea)

1937 skapade de svenska  konstruktörerna Gustav Plym och Tore Holm ritningarna till en svensk utmanare i den internationella J-klassen. Sedan kom ett världskrig emellan och ritningarna och projektet glömdes bort.

ANNONS

För 20 år sedan återfanns ritningarna hos familjen Holm  av seglaren Per Wermelin, som drog upp riktlinjerna för att ta vid där Plym och Holm hade lagt av.

Målet var att Svea, som yachten redan på ritningsstadiet var döpt till, skulle byggas i Sverige till svenska beställare som ett fantastiskt bevis för svensk båtbyggarkonst.

Gustav Plym och Tore Holm ritade en fantastiskt vacker segelyacht 1937, som först 80 år senare realiserades. (foto J-Class Svea)

Nu blev det inte riktigt så. Tiden gick och Per gick ur densamma. Projektet snappades emellertid upp av holländaren John Lammerts van Bueren, som åtta decennier efter att ritningarna skapats, äntligen drog igång bygget av den vackra yachten.

2017 sjösattes hon slutligen och har sedan dess förgyllt den övriga J-flottan med sitt svarta skrov. 

Behagfullt och vackert. Att vara ombord på Svea är en njutning i alla dess avseenden. (foto J-Class Svea)

Till säsongen 2022 kablades nyheten ut att Svea äntligen hittat hem.

Ett svenskt konsortium bestående av seglarna Niklas Zennström, Filip Engelbert och Hjalmar Winbladh skrev gemensamt på köpekontraktet och Svea kunde för första gången hissa KSSS standert i vantet och den svenska flaggan på flaggspelet i aktern. 

ANNONS

Årets import

Äntligen lyfts Malulu ur sin dvala på bakgården i södra Tyskland. Nu är hon åter i Sverige efter nära 30 år i exil. Välkommen tillbaka. (foto Robert Åstrand)

1929 köptes den ett år gamla commutern Frolic av Ebba Bonde. Båten hade byggts året innan på Kommanditbolaget Sjöexpress på beställning av Direktör Lagercrantz och utrustats med Sveriges första Kermath Sea Wolf.

En fantastisk maskin som med dubbla överliggande kamaxlar och hela 11,7 liters cylindervolym gav den 10,5 meter långa båten en toppfart på över 25 knop. 

Måste ha varit en mäktig känsla att möta Malulus 10,5 meter i 25 knop. Och ännu mäktigare att höra mullret från den 11,7 liter stora Kermath-raksexans avgasrör. (foto familjen Bonde)

Men det var hos familjen Bonde som båten kom att stanna ända till 1975. När Ebba Bonde köpte henne, fick hon namnet Malulu, det namn som hon sedan kom att bli känd under och det namn som hon sedan kommit att bära. 

Ebba Bonde vid ratten på sin älskade Malulu, som hon kom att behålla fram till sin död. (foto familjen Bonde)

1995 såldes hon, som en av de första, till Holland och har sedan dess snurrat runt mellan ett antal ägare för att till slut hamna på en bakgård i väntan på framtiden. 

ANNONS

Den 23 december kom hon emellertid åter till Sverige och lastades åter av vid sin gamla hemmahamn hos familjen Bonde.

Det är nu Ebba Bondes släkting Fredrik Bonde,  tre generationer framåt i historien, som köpt tillbaka Malulu för att nu återskapa henne till samma skick hon en gång var 1929, när hon för första gången lade till vid familjens brygga. 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS