Men vad är då en klassiker – måste det vara ett gammalt blänkande mahognyskrov? Anders Værnéus tar oss med på ett oförglömligt möte som ändrade hans bild av vad som är en klassiker och vilka båtar som bör ställa upp på STHLM Classic Poker Run.

ANNONS

Samtidigt bjuds vi på en fantastisk bildkavalkad på alla typer av klassiker Anders Værnéus hoppas på att se den 20:e augusti 2022.

Lake Tahoe 2001

Men först tar Anders med oss till Lake Tahoe 2001. De har kommit dit för att träffa vänner samt bevaka sjöns absolut toppklassiga Concours d’Elegance.

Ett evenemang som i 50 år samlat den absoluta gräddan av amerikansk motorbåtshistoria till en uppvisning som slår allt annat flytande.

Här samlas båtar från alla de stora märken du lärt dig; Hacker Craft, Gar Wood, Century, Chris Craft ligger sida vid sida med underbara one-off-byggen i den mahognyfyllda hamnbassängen.

Riva är en självklar deltagare på Classic Poker Run. Här en Ariston och en Super Aquarama i full fart. (Foto: Sjöexpress arkiv)

En underbar upplevelse för mig som entusiast men lika underbar som skönhetsupplevelse för vem som helst. Mitt i det fyllda programmet fanns det en punkt som gjorde mig nyfiken.

En helt ny Chris Craft

Det var pressvisning av en helt ny Chris Craft. Det legendariska amerikanska varvet hade under de senaste 10 åren ägts av företagsjätten OMC och sprutat ut sig könlösa, ointressanta plastbåtar utan vare sig stil eller finess för mina klassikersmittade ögon.

Sedan gick OMC i konkurs – och nu skulle alltså Chris Crafts nya ägare presentera en helt ny båt på plats i denna klassiska båthimmel. 

ANNONS
ANNONS

Jag fick faktiskt inte riktigt ihop pusselbitarna, men jag skulle snart bli varse. Varumärket Chris Craft hade köpts av konkursboet efter OMC, av entreprenören och riskkapitalisten Stephen Julius.

En man som gärna ville se sina investeringar växa, men som också hade ett stort hjärta både historik i synnerhet och skönhet i allmänhet.

Båten som han täckte av i Tahoe, var alltså den första Chris Craft från hans ägarperiod, och en båt som fick mig att tappa hakan.

En Chris Craft Launch 22. Ett fantastiskt exempel på en båt som är född klassiker och som har en given plats på Classic Poker Run (Foto: Wiki Commons)

Borta var all den tidigare könlösheten. Här låg nu en helt ny båt, med tidlös vackra linjer som med finess och fingertoppskänsla hade snappat upp varumärkets historia, stil och tappade själ.

Hade allt som ekonomerna på OMC tappat bort

En båt som hade allt det som OMC hade tappat bort och en båt som absolut skulle föra Chris Craft vidare in i framtiden. Och det var precis så som Stephen Julius hade tänkt om sin nya produkt.

Hans egen vision hade varit att skapa en båt som redan från start skulle ses som en klassiker. Och med detta som förklaring framstod hans val av Lake Tahoe som release-plats som fullständigt logisk.

Det var här som sammanhanget fanns, och det var här som publiken fanns som utan förklaring skulle uppskatta den nya båten.

ANNONS
ANNONS
En fin Boston Whaler med Ray Hunts legendariska trimaranskrov är en självklar deltagare. Kan det bli mer klassiskt än så? (Foto: Sjöexpress arkiv)

Man kan vara klassiker redan som ny

Mötet med Stephen Julius och hans tankar om Chris Crafts framtid lärde mig mycket. Framför allt att en båt (som i detta fallet) kan vara en klassiker redan som ny. Klassiker är ett begrepp som står skiljt från tid.

Vem kan stå emot en tidig Coronet. Ett svunnet varumärke som gjorde skandinaviskt båtbyggande globalt. Hur många härliga Coronet Daycruiser kommer vi få se på STHLM Classic Poker Run? (Foto: Sjöexpress arkiv)

Det handlar om att ta in arv och proveniens i en ny design. Det är en klassning som ensam står stark och som endast lutar sig mot produkten självt. 

Vi kommer möta flera av de kvarvarande Hacker-båtarna som finns på svenska marknaden. En audiovisuell upplevelse utan dess like. (Foto: Sjöexpress arkiv)

När vi idag talar om klassiska båtar, är det lätt att falla i fällan att en klassisk båt är samma sak som en gammal båt. Att ålder och klassiker går hand i hand och att båda är ett måste för den andra.

Innan mötet med Stephen Julius hade jag förespråkat att detta var korrekt. Men då lärde jag mig att åldern inte är ett måste för att den klassiska stämpeln ska kunna sättas.

Även Windy 22 är en klassisk daycruiser som bidragit till svensk motorbåtshistoria och välkommen på STHLM Classic Poker Run. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Gräddan av svensk motorbåtshistoria och unika klassiker

STHLM Classic Poker Runs anmälan är nu öppen för snabbgående klassiska båtar. Och där blir då plötsligt definitionen av en klassiker viktig; Vilka båtar är aktuella? Och vilka båtar får anmäla sig?

Legendariska Coronet 21 som sedan blev skrovet som byggde Nimbus. Självklart är båda två välkomna deltagare. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Då evenemanget vill visa upp för allmänheten hur fantastisk denna del av båthobbyn är, vore ett startfält med en fantastisk bredd ur svensk motorbåtshistoria drömmen.

Tänk att kunna släppa iväg ett startfält från Jungfrusunds Marina med en underbar blandning av Forslund Essbåt, Riva Aquarama, Bertram 25, Chris Craft 22 Launch, Golden Cut, Dart 22,5, Plymdroskor, Gar Wood 22 och självklart några klassiska originalmotordrivna snurrebåtar som Fjordling, Weedo GT, Cyklon 5 och Smuggler.

ANNONS
ANNONS
En Plymdroska är troligtvis det vackraste du kan möta. En oslagbar blandning av historia, design och kultur. Här känner man Stockholms moderna historia i vågbruset. (Foto: Sjöexpress Arkiv)

Tänk att få släppa iväg ett sådant startfält över Mälarens vatten – det om något skulle en gång för alla visa vad begreppet klassisk båt skulle innebära.

Entreprenörsdrömmen Golden Cut är en självklarhet att visa upp. Har man en av de få kvarvarande båtarna måste man delta i denna kavalkad av klassiska båtar som bidrar till vår unika motorbåtshistoria. (Foto: Anders Jelving)

Kriterier som vi ställer på deltagare STHLM Classic Poker Run:

1. Det skall var en snabbgående klassisk motorbåt
2. Den skall vara välvårdad och värd att visas upp
3. Det skall vara en klassiker

Som motorbåtsklassiker räknar vi:

1. Alla snabbgående motorbåtar byggda innan 1960
2. Nytillverkade snabbgående båtar i klassisk design som tagit upp inspiration från ett tidigare designarv
3. 1960 – 1980-talsbåtar. Snabbgående daycruisers som vi idag ser som klassisk design där de varit med och bidragit till svensk motorbåtshistoria.

Om du vill ställa upp i denna klassiska motorbåtsparad genom Stockholm och är osäker ifall din båt kvalificerar sig som en klassiker eller inte så maila Anders Værnéus så får du ett blixtsnabbt besked.

Vi ser fram emot att träffas alla för 7:e året i rad och att det än en gång blir ett rekorddeltagande