Dagens PS

Övervikt och korruption i alternativa ekonomipriset

alternativa nobelpriset
Marc Abrahams håller upp 2019 års Ig Nobelstatyett. 2021 års alternativa nobelpristagare är nu utsedda. (AP Photo/Elise Amendola)
Malin Beeck
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 28 sep. 2021

Det alternativa nobelpriset, Ig Nobel, har utsett årets vinnare. Priset i ekonomi går till Pavlo Blavatskyy som har undersökt om graden av politisk korruption hänger samman med ledares BMI.

Syftet med Ig Nobelpriset är att uppmärksamma forskning som först får folk att skratta och sedan tänka, detta för att stärka intresset för vetenskap och teknik.

Pristagaren av det alternativa ekonomipriset har använt AI-teknik för att bedöma BMI hos politiska ledare i 15 tidigare öststater, för att se om högt BMI hos ledarna sammanfaller med en hög grad av korruption.

Studien finner ett samband. Blavatskyy menar i sina slutsatser att metoden är rimlig:

“Vi finner att den genomsnittliga BMI:n (estimerad genom bilder på ansiktet tagna framifrån) korrelerar högt med måttet av korruption i landet (baserat på undersökningar av utländska experter.)

Han menar också att metoden bör användas i större utsträckning:
“Vår föreslagna metod är vida användbar för att undersöka många länder eftersom fotografisk data vad gäller styrande politiker är relativt lättillgängliga i traditionell media och i sociala medier.”

Förutom ekonomipriset listar tidningen Svenska kemisamfundet flera andra alternativa nobelpristagare:

Priset i kemi tilldelas forskare som studerat  de doftämnen som frisläpps av publiken i biografer.

Syftet var att se om man kunde koppla vissa enskilda doftämnen till bland annat våld, sex och missbruk i den film som publiken tittade på.

Priset i biologi gick till de svenska forskarna Susanne Schötz (Lunds universitet), Joost van de Weijer (Lunds universitet) samt Robert Eklund (Linköpings universitet) för deras forskning kring katters språk – hur katter kommunicerar med människor, om de har dialekter samt om hur väl vi människor förstår katternas språk.

Priset i ekologi delades av två forskare från Spanien respektive Iran, som har undersökt vilken typ av bakterier man kan hitta på tuggummin som fastnat på trottoaren i olika länder.

Priset i medicin gick till forskare som har studerat om orgasmer kan vara lika effektiva som mediciner mot täppta näsor.

Priset i fred gick till forskning om ifall människor har utvecklat skäggväxt för att skydda sig mot slag mot ansiktet.

Priset i entomologi fokuserade på en ny teknik för att motverka kackerlackor i u-båtar.

Priset i transport, gick till en studie som hade utvärderat om det är säkrare att hålla en noshörning uppochner om den ska transporteras via luften.

Under prisceremonin delades dessutom ett fysikpris samt ett kinetikpris ut, som innehållsmässigt är kopplade till varandra, skriver Kemisamfundet.

Fysikpriset gick till forskare som studerat varför fotgängare inte krockar med varandra hela tiden, medan kinetikpriset gick till forskare som studerat varför fotgängare faktiskt krockar med varandra ibland.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt: