Chevron vill börja skeppa olja från Venezuela redan i december. Men USA:s regering stoppar det för att sätta press på landets regering och president.

ANNONS

Chevron har tagit sikte på att kunna ta emot venezuelansk olja redan i december.

Detta sedan oljebolaget i förra veckan fick en licens från USA:s regering att göra det.

Problemet? Att man i Venezuela kanske ändå inte vill göra affären när amerikanska sanktioner begränsar betalningarna för oljan.

Licens för sex månader

USA har nämligen beviljat en sexmånaders licens för Chevron att verka i Venezuela och återuppta oljehandeln.

Samtidigt förhindrar sanktionerna fortfarande att man betalar driftskostnader lokalt.

Cheferna på det venezuelanska statliga PDVSA välkomnade först licensen och möjligheten att sälja olja till USA igen, USA som varit Venezuelas viktigaste marknad.

ANNONS
ANNONS

Dock blev de mindre entusiastiska efter att ha läst det finstilta som inte tillåter Chevron att betala för driftskostnader eller att betala skatter och royalties i Venezuela.

Stora lager olja

Ett dokument som Reuters hänvisar till visar samtidigt att Chevrons största partner i Venezuela 23 november hade hela 1,7 miljoner fat exportbar råolja i lager.

Om Chevrons villkor kan mjukas upp beror enligt en talesman för USA:s nationella säkerhetsråd på hur förhandlingarna mellan Venezuelas president Nicolás Maduro och oppositionen går.

Avgörs i Mexiko

Förhandlingarna inleddes i Mexiko förra veckan och Vita huset är, enligt talespersonen, ”öppet för ytterligare uppmjukade” sanktioner om förhandlingarna går framåt och Venezuela tar formella steg mot att återgå till normala demokratiska procedurer och institutioner.

Kräver öppna val

Det gäller exempelvis öppna och tydliga val övervakade av internationella observatörer, att tidigare förbjudna kandidater får möjlighet att kandidera och frihet för alla politiska partier som vill verka i landet.

Under tiden har Chevron förhandlat fram ett avtal med PDVSA om att intäkterna från oljeexporten ska fördelas som tidigare.

ANNONS
ANNONS

Driftskostnader stötestenen

Det handlar om en tredjedel för återbetalning av skulder, en lika stor del till PDVSA:s driftskostnader och en sista del till kapitalskulder.

Men i det läge som råder nu stoppar USA den del som handlar om PDVSA:s driftskostnader – med konsekvensen att oljan ligger där den ligger i sina lager i avvaktan på att förhandlingarna i Mexiko ska gå snabbare med dessa tumskruvar på Venezuelas regim.

Läs även: Lägsta oljepriset på ett år – bensinen (lite) billigare [Dagens PS]

Läs även: Oljepristak ”skadar inte Putins krigskassa” [Dagens PS]