SAS tar ett kliv rakt in i framtiden och låter Elon Musks satellitimperium koppla upp hela flottan med wifi i Mach-fart. Resultatet är ett wifi-system så snabbt att du kan streama film över Nordpolen, jobba från Nordsjön och doomscrolla över Arktis utan en sekunds fördröjning. Och allt blir kostnadsfritt – så länge du är EuroBonus-medlem. Det här är inte bara en uppgradering. Det är en teknologisk ommöblering av nordiskt resande.
Elon Musks satelliter tar över SAS – nu får alla wifi i Mach-fart


Mest läst i kategorin
Revolutionen börjar i Stavanger
Förra helgen fick det första SAS-planen sin Starlink-utrustning installerad i hangaren på Sola, Stavanger. Pilotinstallationen tog två dagar och gick, enligt ingenjörerna, ”förvånansvärt smidigt”. Ett uttryck som får varje flygintresserad att studsa till – inget i luftfarten går någonsin smidigt. Men här verkar det faktiskt ha gjort det.
Tekniken kommer från Starlink, drivet av SpaceX, som grundats och styrs av Elon Musk. Satelliter i låg jordbana, snabbare signaler än någonsin och en täckning som skrattar åt gamla dödzoner. Där dagens system ger upp, tar Musk över.

Senaste nytt
Gate till gate – ingen mer radioskugga
Med SuperNett får passagerarna internet från det ögonblick de kliver ombord tills planet står parkerat vid gaten på destinationen. Ingen mer väntan på att ”vi har nu nått säker höjd”. Ingen mer bortkoppling över Grönland, Svalbard eller Atlanten.
Det här är wifi som fungerar där du absolut inte trodde att wifi kunde fungera.
Aron Backström, VP Product & Loyalty, säger:
”Med Starlink öppnar vi en helt ny era. Passagerarna får en stabil, snabb och sömlös upplevelse även över områden som tidigare varit utmanande. Det här är den uppkoppling resenärerna förväntar sig i dag.”
SAS och Air France-KLM tar ännu ett myrsteg mot framtiden
I dag presenterade Air France-KLM och SAS en fördjupning av sitt kommersiella samarbete. På pappret handlar det om fler codeshare-flygningar till USA och
Sola – SAS nya rymdlaboratorium
Varför just Sola? Enkelt: de är bäst på precisionskirurgi på flygplan.
Här monterar man Starlink-antenner på utsidan – två på de största planen – och installerar routrar och kablar genom kabinen. Det är komplicerat, tungt, avancerat och kräver ingenjörer som kan lösa problem innan de uppstår.
Aron igen:
”Sola har en ingenjörsstab med unik erfarenhet. Det här projektet ställer höga tekniska krav, och vi är helt trygga med att arbetet utförs bäst här.”

Startskottet för ett nattligt maraton
Nu väntar SAS bara på godkännanden från EU, Norge och USA. När stämplarna väl sitter börjar ett nattligt installationsrace från januari. Ett flygplan per natt i hangaren – och målet är att korta installationen till en enda natt per plan.
Det är ett massivt projekt, men SAS menar att det är fullt görbart. Och framför allt nödvändigt.
SAS äldsta långdistansplan i blåsväder – två fel på fyra veckor
Det äldsta planet i SAS långdistansflotta har på kort tid drabbats av två allvarliga tekniska incidenter. Samtidigt är det just denna maskin som bolaget
En vinst för passageraren – och för planet
De nya antennerna har lägre luftmotstånd och väger mindre än tidigare lösningar, vilket innebär lägre bränsleförbrukning. Ett ovanligt lyckat möte mellan kundnytta och hållbarhetsarbete.
Vad du kan göra ombord 2026
– Streama filmer i HD utan buffring
– Jobba från molnens eget kontor
– Ha digitala möten utan att det hackar
– Scrolla, spela, kolla kartor och ladda ner filer
– Använda flera enheter samtidigt.
Vill du läsa mer om resor och hälsa? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Fyra nya linjer – men fortsatt motvind för flyget i Sverige och Plastchocken på Europas flygplatser – därför snurrar alla in sina väskor.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












