Nu delar Riksrevisionen ut massiv kritik till Trafikverket för att underskatta hur dyra stora infrastrukturprojekt blir. ”Trafikverket tar inte de tidiga kostnadskalkylerna på tillräckligt stort allvar”, säger Magnus Landergren, revisor på Riksrevisionen.

Enligt Magnus Landergren tar inte Trafikverket kalkylerna på allvar ”efter­som de inte är speciellt viktiga för Trafikverket”.

Kostnaderna skenar

Riksrevisionen har kontrollerat 142 investeringar i den nationella planen från 2014 och från 2018. På fyra år hade projekt som ingick ökat med nästan 40 procent, eller 58 miljarder kronor. Samtidigt var investeringsanslaget under samma period 87 miljarder kronor.

Inte ett enda projekt har stoppats på grund av kostnadsskäl.

”Min misstanke är att det uppfattas som ett löfte till en ort, att ’vi ska bygga den här vägen, eller järnvägen’. Det är politiskt kontroversiellt”, säger Magnus Landergren till Di. 

Visar inte siffror

Varken Trafikverket eller beställaren regeringen går ut med siffror på hur mycket projektens budgetar skenar iväg. Tre stora projekt – Förbifart Stockholm, utbyggnaden av tunnelba­nans blå linje i Stockholm och Ostlänken har samtliga ökat med 22,3 miljarder kronor från ursprungliga 111 miljarder.

Det är något som irriterar Magnus Landergren.

”Både Trafikutskottet och allmänheten vill veta hur mycket kostnaderna har ökat. Det känns som en ganska självklar sak att ha insyn i” säger han och klargör:

”Det är Trafikverket som sitter på datan, så det är de som måste göra jobbet – men de har ju uppenbarligen inte på något sätt blivit uppmanade att göra det.”

ANNONS
ANNONS

Trots att Riksrevisionen flera gånger uppmanat Trafikverket att dokumentera de ökade kostnaderna så saknas fortfarande en helhetsbild – vilket kommer ta lång tid att få i ordning.

”Det är väldigt långa tids­horisonter vi talar om, så mer än ett årtionde.”

Läs mer: Trafikverket: Snabbtågen klarar inte budgetkraven

 

 

 

 

 

ANNONS
ANNONS