Höghastighetstågen kan byggas mycket snabbare och billigare än man tidigare trott, visar nya beräkningar från byggjätten Skanska enligt Dagens industri.

Ett tiotal ingenjörer och andra experter på byggbolaget Skanska har gjort en studie om höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Studien är baserad på den så kallade Sverigeförhandlingen, som staten förhandlat fram med de berörda kommunerna och regionerna.

Slutsatsen i studien är att den nya stambanan går att bygga både snabbare och billigare än man tidigare trott.

Tåg 15 meter upp i luften

Skanska har tittat på en ny teknisk lösning baserad på hur det byggs i andra länder, bland annat Kina där 3 500 mil höghastighetsjärnväg byggts det senaste decenniet.

Lösningen går ut på att tågen ska gå 15 meter upp i luften på broar, något som är vanligt i Kina. Tekniken gör att stora delar av den nya järnvägen kan förproduceras i fabrik, vilket snabbar på processen och gör den billigare. Annan infrastruktur, djur, natur och människor påverkas också mindre med denna lösning, vilket gör processen ännu snabbare.

”Den stora vinsten är att man kan börja använda den här investeringen oerhört mycket tidigare”, säger Skanskas vd Gunnar Hagman till Di. 

Skanskas föreslagna system ger mycket snabbare tåg, för ett billigare pris.

Hastigheter på 350 kilometer i timmen

”Med den här konstruktionen skulle vi klara hastigheter på 350 kilometer i timmen och då skulle man kunna röra sig mellan Stockholm, Göteborg och Malmö under två timmar”, säger Gunnar Hagman till Di.

ANNONS
ANNONS

”Det är en game changer om man skulle bygga på det här sättet istället för att köra runt i 250 kilometer i timmen. Det skulle kunna ersätta inrikesflyget till stor del.”

Skanska anser att med denna teknik så kan höghastighetsbanan byggas på bara nio år och kostnaden går att pressa ned till cirka 205 miljarder kronor.

Läs mer: S och MP överens om höghastighetståg – Dagens PS