Enda alternativet att få ner kostnaden – som ändå drar i väg –  är att bygga stationer utanför stadskärnorna, berättar SvD.

ANNONS

Ali Sadeghi, som är chef för Trafikverkets program för nya stambanor, har på regeringens uppdrag kikat på prislappen för nya stambanor där tågen susar fram i 300 kilometer i timmen på sträckorna Stockholm-Jönköping-Göteborg/Malmö.

Regeringen vill pressa ner kostnaden till 205 miljarder kronor för höghastighetstågen.

Det går att banta priserna, men då blir det inga stationer i centrum utan de som vill åka snabbtåg och bor där får då ta buss eller bil till närmaste station, vilket inte oväntat väcker kritik hos kommunpolitiker, framgår det.

Priset för att bygga höghastighetsjärnväg med stationer i städer landar på 295 miljarder kronor, alltså 90 miljarder kronor dyrare än vad partierna kommit överens om i januariavtalet.

”Om den nya stambanan ska bidra till regional pendling, då måste det finnas möjligheter att hoppa på tågen och pendla till arbetet”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Ekot.

Ali Sadeghi har kommit fram till att alternativen blir dyra för skattebetalarna oavsett vilket alternativ man föredrar.

”Investeringskostnaden slår väldigt hårt i samhällsekonomiska bedömningar. De här alternativen ligger på minussidan allihop”, säger han till SvD.

ANNONS
ANNONS

Utredningen har i dag, måndag, lämnats till regeringen. Den innefattar tre alternativ till bygget som alla ligger på en maxkostnad på 205 miljarder kronor.

Läs hela SvD-artikeln.

Läs även: Skanskas ’game changer’ om höghastighetståg [DagensPS.se] »