Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) meddelade vid en pressträff den 28 juli att regeringen ska finansiera hela Norrbotniabanan.

ANNONS

Norrbotniabanan har planerats länge men finansieringen har inte varit klar. Vid en pressträff i regeringskansliet meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen nu ska finansiera hela Norrbotniabanan.

Enligt Infrastrukturnyheter säger infrastrukturministern till TT att byggstart för sträckan Skellefteå–Luleå ska finnas med i den nationella planen för infrastruktur för perioden 2022–2033, och att byggstart vid det mest optimistiska scenariot skulle kunna ske år 2026.

Kan bli klar under 2030-talet

Någon gång under den senare delen av 2030-talet skulle hela sträckan på 27 mil kunna vara klar. På torsdagen ska regeringen besluta om uppdraget till Trafikverket som nu får uppdraget att planera sträckan Skellefteå–Luleå.

År 2018 inleddes bygget av den första sträckan mellan Umeå och Skellefteå, Umeå–Dåva, men finansieringen av andra halvan från Skellefteå till Luleå har inte klargjorts.

Finns pengar för hela sträckan

Infrastrukturnyheter skriver att Tomas Eneroth säger till TT att regeringen har sett till att skjuta till pengar så att det finns för hela sträckan.

ANNONS
ANNONS

Trafikverket arbetar med ett förslag till infrastrukturplan som regeringen ska ta ställning till i vår.

Läs mer: Sweco projekterar del av Norrbotniabanan [Dagens PS]