Rederikoncernen Wallenius Wilhelmsen vill ta ledarrollen i en fossilfri sjöfart. Designen till världens första vinddrivna biltransportfartyg ska vara klart nästa år, och färdigt för trafik 2025.

annons
annons

Sjöfarten anklagas ofta i klimatdebatten för att inte göra tillräckligt i att minska utsläppen.

Det vill Craig Jasienski, koncernchef för Wallenius Wilhelmsen, ändra på.

”Detta är oerhört spännande. Även sjöfarten måste bli fossilfri och vi vill ta en global ledarroll i den nödvändiga omställningen”, säger han till Di.

Som Dagens PS tidigare skrivit om så har det fram tills nu rört sig om en prototyp.

Lasta 7 000 bilar

Fartyget ska bli 200 meter långt och ska kunna lasta motsvarande 7 000 bilar – i huvudsak med hjälp av vinden.

Det leder till utsläppsminskningar på upp emot 90 procent, och nu har fartyget äntligen på allvar fått vind i seglen under namnet ”Orcelle Wind”.

Bakom konceptet ligger världens största biltransportrederi norska Wallenius Wilhelmsen –  som ägs av den svenska redarfamiljen Wallenius.

Lönsamhetskrav

Fortfarande måste dock många krav uppfyllas. Viktiga sådana är lönsamhetskraven.

ANNONS
ANNONS

”Vi räknar med att det nya fartyget kommer att bli dyrare att bygga, men å andra sidan är ju vinden gratis”, avslutar Craig Jasienski.

Läs mer: Högtflygande tågplaner ger nya investeringsmöjligheter