Hållbarhet är en trend som håller i sig – även inom mat. Vi vill äta hälsosammare och samtidigt släppa ut mindre. Svenska Midsona hakar på trenden och bygger ut – vilket förväntas fördubbla försäljningen.

Vi byter ut vanligt kött mot olika alternativ i allt snabbare takt. Svenska Midsona investerar 45 mil­joner kronor och bygger ut sin fabrik i Spanien – som tillverkar växtbase­rade köttalternativ, och förväntas för­dubbla den årliga försäljningen till 300 Mkr.

Stark tillväxt

Det går bra för Midsona.

Företaget som har som mål att växa med 15 procent om året, omsatte över tre miljarder kronor i fjol, och har i snitt vuxit med 28 pro­cent de senaste fem åren, skriver Di.

Företag som har förstått kopplingen med att sälja produkter som ökar vårt välbefinnande och samtidigt är bra för planeten – fortsätter att stärka sina varumärken. Svenska företag som klättrar på hållbarhetsstegen är Friggs, Kung Markatta och Urtekram. Under 2019 ökade företagens omsättning med nio procent.

Hållbart på börsen

Allt fler blickar mot hållbara företag på börsen.

Där är Midsona en bra kandidat. Produkterna är i dag till drygt 90 procent växtbaserade eller veganska, och målet är att nå 100 pro­cent 2030.

Samtidigt uppger Midsona att företagets samtliga förpack­ningar ska vara tillverkade av återvunnen plast 2025.

ANNONS
ANNONS

Läs mer:  Ny lösning för klimatsmart sparande