”Ekonomiska styrmedel som reduktionsplikt och bensinskatt hjälper visserligen en bit på vägen, men det behövs andra åtgärder också”, säger Maria Bratt Börjesson, nationalekonom vid statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till Svenska Dagbladet.

Elektrifieringen är grunden till utsläppsminskningen som satts upp för transportsektorn. Och det är bråttom, skriver SvD, om transportutsläppen inrikes ska kunna minskas med 70 procent mellan 2010 och 2030 enligt ambitionen.

”För att nå målen är det viktigaste att vi ändrar drivmedel från fossila bränslen till icke-fossila. Där är vi på god väg redan med elbilar som blir allt mer populära, men staten måste ta ett stort ansvar för att man ska kunna köra på el oavsett var man bor i Sverige”, säger Maria Bratt Börjesson till tidningen och slår fast att för att det här ska bli möjligt måste svenskarna ändra sina vanor och anamma elektrifieringen.

Elbilar gasar i Norge

Det förutsätter att laddinfrastrukturen byggs ut. Och det har grannlandet Norge lyckats snabbt med. Där såldes fler elbilar i fjol än  bensin- och dieselbilar och bilar som körs på laddhybridsystem tillsammans, framgår det.

Förklaringen till Norges framgång på området anges vara en väl utbyggd laddinfrastruktur och att elbilar är befriade från fordonsskatt.

ANNONS
ANNONS

Att elbilar är framtiden och lösningen för den svenska transportindustrin håller inte oväntat Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden, med om.

”Staten kommer med styrmedel, laddinfrastruktur och regler, fordonstillverkarna bidrar genom att komma med bättre och billigare produkter. Slutligen är det konsumenten som måste köpa produkten, och det tar lång tid att ändra en konsumentkultur. Det är dock något vi har sett nu, och elbilar är på väg att bli en volymprodukt i Sverige”, säger han till SvD.

Läs även: Debatt: ”Vi behöver hjälp från politiken” [DagensPS.se] »