Många båtägare vill numera byta ut dieseln mot biobränsle. Samtidigt är det många företag som satsar på hållbarhet genom pandemin vilket gynnar bränsletillverkaren Energifabriken.

ANNONS

”Många har gasat sig ur krisen istället för att avvakta”, säger Charlotte Elander, vd för Energifabriken, till Di.

Företaget har vuxit rejält sedan starten för fem år sedan och omsatte ifjol 1,35 miljarder kronor.

Satsar hållbart

Pandemin, fick trots vad många befarade, många företag att snabba på hållbarhetsarbetet.

”Företag med verksamheter som bromsat in har kanske haft mer tid än vanligt att lägga på utveckling. Många har nog också ställt sig frågan hur de ska fortsätta vara relevanta efter pandemin och gasat sig ur krisen i stället för att avvakta”, säger Charlotte Elander.

Efterfrågan på biobränsle ökar inom många områden som bygg- och anläggning och på lantbrukssidan. Ett nytt område som växer är inom marinor och varv.

”Det finns ett jätteintresse för att byta ut dieselbränsle. Både taxibåtar och privatpersoner fyller sina båtar med fossilfri diesel”, fortsätter Charlotte Elander.

ANNONS
ANNONS

Energifabriken har på sistone förvärvat Vegoil Energy Provider – ett företag som säljer vegetabiliska restoljor till värmebolag och industriell produktion och samtidigt bildat ett helt nytt bolag – Fillngo som utvecklar försäljning av smart och uppkopplad teknik, inom bränsleaffären.

Priserna upp och ner

Koncernens omsättning är dock oförändrad vilket beror på fjolårets stora prisfall på råolja och diesel som biobränslet HVO är bundet till. Priserna kommer enligt Charlotte Elander fortsätta upp och ner och beror bland annat på Kinas ökade aptit på raps och soja.

”Rallyt på jordbruksprodukter är utmanande både för oss och för våra kunder. Samtidigt brukar höga priser vara den bästa medicinen mot just höga priser. Större arealer odlas och på sikt kommer det nog att leda till en prissänkning av de råvaror som vi använder.”

Läs mer: Nytt biobränsle snabbar på klimatomställningen

 

 

ANNONS
ANNONS