Ett nytt biobränsle från Neste är på väg ut på marknaden. Tillsammans med Volvo och Powertrain Engineering Sweden är man nu i slutfasen av testerna på biobensin.

Biobensin är ett nytt biobränsle som är på väg ut på marknaden. Det statsägda finska bolaget Neste, som idag är en av de största producenterna av förnybar diesel (HVO) och förnybart flygbränsle, är i slutfasen av att ta fram förnybar bensin. Testerna av bränslet sker med Powertrain Engineering och Volvo Cars, målet är att bli först i världen att lansera biobensinen.

”Vi är glada och stolta att testa, samt på sikt lansera produkten i Sverige och därmed stödja regeringens ambitiösa klimatmål. Nu ser vi fram emot att fortsätta resan med förnybar bensin”, säger Carl Nyberg, executive vice president renewable road transportation på Neste.

Minska med 70 procent

Sveriges högt satta mål att minska utsläppen för transporter inom landet kan få en skjuts av biobensinen. Sverige siktar på att minska utsläppen med hela 70 procent till och med 2030. Målet för de bensindrivna bilarna är en minskning med 28 procent. Den nya produkten är en så kallad ”drop in”-lösning och kan användas direkt i dagens bensin- och hybridbilar. Den nya tekniken kan snabba på klimatomställningen markant.

”Vi följer utvecklingen av förnybara bränslen, såsom Nestes förnybara bensin, med stort intresse. Vi tror att det har stor potential för användning i hybridbilar. Kombinationen av våra produkter och Nestes förnybara bensin kommer göra det möjligt för fordonsägare att sänka koldioxidutsläppen med upp till 65 procent”, säger Michael Fleiss, vd för Powertrain Engineering Sweden.

Hyllas av branschen

Nestes biobensin hyllas av branschorganisationen Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, som menar att hybrid bilarna nu kan bli verkliga miljöbilar.

”Nestes besked om att man kommer att producera biobensin öppnar för en liknande utveckling på bensinmarknaden som vi sett på dieselmarknaden med HVO-diesel”, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen och fortsätter:

ANNONS
ANNONS

”Vi kommer att kunna höja kvoterna för bensin inom reduktionsplikten snabbare än man hittills räknat med. Nu skapas också ytterligare möjligheter att göra laddhybriderna till verkliga miljöbilar genom att driva dem med förnybar bensin i stället för med fossilt bränsle”.

Läs mer: Fler motorartiklar på [Dagens PS]