”I dag hade vi nog haft verktyg att hantera klimatkrisen om inte vissa näringslivsorganisationer hade satt upp ett massivt motstånd som varit väldigt framgångsrikt”.

Det säger Charlotta Dawidowski Sydstrand, hållbarhetsstrateg på AP7, till Dagens Industri.

Även svenska företag stöttar internationell lobbying mot klimatförbättringar.

AP7 efterlyser aktivt motstånd från det svenska näringslivet mot den negativa klimatlobbyingen.

”Antingen är man inte medveten om det, eller så är man medveten om det men väljer att inte ta tag i det. Det blir en dubbel agenda från medlemsföretagen”, säger Charlotta Dawidowski Sydstrand.

AP7 har tillsammans med Church of England och BNP Paribas börjat ställa krav på att företag med störst klimatpåverkan redovisar och tar fram en handlingsplan mot lobbying som utgör hinder för att klara klimatkrisen, enligt Di.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Sverige stäms för klimatförsummelse [DagensPS.se] »