När YouTube lanserade sin egen kanal för musikströmning var det inte många som trodde på den. Men efter ett par skakiga år har YouTube Music närmat sig både Amazon och Apple i antal abonnenter.

ANNONS

På sista tiden har Google-ägda Youtubes betalande användare växt kraftigt i antal, och tar upp kampen med Spotify.

När det gäller strömning av musik är Spotify är fortfarande störst med 156 miljoner betalande kunder det senaste kvartalet. Apple och Amazon ligger en bit efter med 78 respektive 63 miljoner kunder. Det som väker uppmärksamhet med YouTube Music är att det är yngst och växer snabbast. Företaget närmar sig nu snabbt sina konkurrenter, skriver Financial Times.

Analyser från Morgan Stanley när tjänsten startade 2018 prognosticerade max 25 miljoner prenumeranter. Men bara det här året har tillväxten av betalande prenumeranter klättrat från 30 till mer än 50 miljoner.

Mark Mulligan, analytiker på Midia research, säger att “Google’s YouTube Music har stuckit ut på musikmarknaden för abonnenter… stämmer överens både med många andra framväxande marknader och med en yngre publik över hela världen”.

Det faktum att Youtube redan har en annan kundkrets av användare kan ha hjälpt bolaget att ta upp tävlingen med dominanten Spotify. Det är både äldre och yngre målgrupper som kan dras till deras två tjänster, YouTube Music och YouTube Premium (som tillhandahåller mer bildmaterial).

Framgångarna kan bland annat bero på att YouTube Music rekryterade den gamla skivbolagsdirektören Lyor Chohen till att leda utvecklingen med tjänsten.

ANNONS
ANNONS

“Jag har sett den här industrin utvecklas från en ljudindustri till audiovisuell industri, och nu – som min vän Chuck D säger– till en visuell ljudindustri.” sa Lyor Cohen till Financial Times tidigare i år.
”Som visuell ljudplattform är det vårt mål att bli den mest lönsamma spelaren i musikindustrin.”

Läs också:

Så hotar Facebook Spotifys dominans
Spotify redovisar en överraskande vinst