Den svenska musikjätten Spotify har de senaste åren köpt poddbolag för över 8 miljarder kronor. Allt i syfte att minska beroendet av musik och bli det naturliga valet för audiomedia. Nu utmanar Facebook på podcast-fronten. 

Spotifys samarbete med svenska ljudboksbolaget Storytel är en annan pusselbit.

2 miljoner poddar

Och det verkar som om investeringarna gett resultat. Åtminstone när det gäller marknadsandelar på den största marknaden, USA. Enligt färsk statistik från Reuters är Spotify nu störst i USA på podcasts med en marknadsandel på 25 procent, och med ett försprång på 5 procentenheter till närmaste konkurrent.

Spotify har nu över 2 miljoner podcasts i sitt arkiv och hela 22 procent av deras kunder lyssnar också eller enbart på podcasts.

Facebook

Sedan är det än så länge ingen ekonomisk succé. Totala annonspengar allokerade till podcasts är inte ens en miljard dollar. Och det blir allt fler som slåss om den kakan. Den här månaden förväntas den sociala mediejätten Facebook rulla ut sin poddsatsning.

Spotify får se upp

Enligt ett e-mail från Facebook, som gått ut till alla poddproducenter, kan de lägga upp sina podcasts på Facebooks plattform och öka distributionen markant. Facebook har nästan tre miljarder användare. Det är tio gånger fler än antalet användare av Spotify.

Det här kan kasta om konkurrensbilden på poddmarknaden. Spotify får se upp.

ANNONS
ANNONS

Läs mer från Investerardygnet >>