Just nu är den största förloraren inom luftfarten Finnair, men länder som Kina, Turkiet och Serbien vinner i stället på situationen med kriget i Ukraina.

ANNONS

De effekter av kriget i Ukraina som kan ses inom Europas luftfart är, enligt en ny rapport från Transportstyrelsen, att Finnair är den enskilt största förloraren medan Kina, Turkiet och Serbien i stället får fördelar av situationen.

Ryssland inledde sitt krig mot Ukraina precis när flygbranschen börjat återhämta sig från pandemin. EU:s svar då var att stänga luftrummet för ryskägda flygplan. All civil flygtrafik till och från Ukraina ställdes dessutom in. De båda länderna står tillsammans för 9 procent av den totala internationella flygtrafiken i Europa.

Har gett stora konsekvenser

”Det är en begränsad, men inte försumbar del av luftfartsmarknaden. Kriget i Ukraina har medfört stora konsekvenser för delar av den europeiska luftfarten, säger Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsens nya rapport visar att cirka 50 flygningar till och från Ryssland ställs in varje dag och att för Ukraina är siffran cirka 203 inställda flyg per dag. Utöver det dirigeras 90-talet flygningar som skulle passerat tyskt luftrum om, eller ställs in.

Tvingas leda om trafiken

”Stängningen av det ryska och ukrainska luftrummet har i många fall fått stor påverkan på europeiska flygbolag som bedriver trafik mellan Europa och Asien. Dessa flygbolag tvingas nu leda om sina rutter vilket ofta innebär längre flygtider, ökad bränsleförbrukning och större utsläpp av klimatpåverkande gaser, säger Simon Posluk i pressmeddelandet.

För Finlands flygbolag Finnair, med långdistansresor österut som affärsidé, har flygtiden mellan Helsingfors och Tokyo ökat med upp till fem timmar på grund av att trafiken leds om. Men för vissa flygbolag har konkurrensmöjligheterna förbättrats.

Rysslands flygplansflotta försämras

Kinesiska flygbolag påverkas inte utan flyger som vanligt och Turkiet och Serbien tillåter fortfarande ryska flygbolag i sina luftrum. Turkish Airlines har under kriget ökat sin kapacitet gentemot Ryssland.

ANNONS
ANNONS

Rapporten pekar även på att Rysslands flygplansflotta på sikt kommer bli undermålig eftersom tre fjärdedelar av den är byggd i EU, USA eller Kanada och förbud mot export av flygteknik ingår i sanktionerna mot Ryssland.

Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Flygpriserna skenar i sommar – efterfrågan rekordhög [Dagens PS]