Enligt en global studie påverkas många negativt av teknikstrul på jobbet. Du kan själv underlätta problemen i några enkla steg. 

ANNONS

Datorer som inte startar, internetuppkopplingar som bryts, system som strular. Kliar det i kroppen när du tänker på alla tekniska problem som kan störa dig i ditt arbete?

Då är du inte ensam.

Enligt en global enkätundersökning av mjukvaruleverantören Freshworks, har 91 procent svarat att de upplever teknikproblem på jobbet.

I studien deltog uppemot 6700 medarbetare från Europa, Latinamerika, USA, Stillahavsregionen och Mellanöstern.

En veckas teknikstrul per år

En svensk undersökning från Sifo på uppdrag av Telia, bland små och medelstora företag i den privata sektorn, visar att teknikstrul är vanligt förekommande.

Ungefär en arbetsvecka per år läggs ned på att lösa it-strul, enligt undersökningen, rapporterar Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Påverkar hälsan negativt

Hälften av de som deltog i Freshworks globala enkät svarade att teknikstrulet har en negativ påverkan på deras mentala hälsa.

Organisationspsykologen Patrik Nyström säger till Dagens Nyheter att teknik är en så kallad hygienfaktor – någonting som vi förväntar oss ska fungera utan problem. När en hygienfaktor inte fungerar som den ska uppstår irritation.

Försök att hitta lugn och fokus

Ofta kan vi inte själva påverka teknikstrul på vår arbetsplats, vilket kan ge upphov till extra mycket stress och frustration. Då är det bra att kunna hitta lugnet och flytta fokus.

”Man kan inte grotta ner sig i allt som gått snett. Se hellre på hur du kan hantera det, vad det är du behöver hjälp med och vilka förhandlingsalternativ har du. Kan du byta till ett rum med bättre uppkoppling? Kan du jobba med mer med konkret stresshantering, så som att andas på ett bra sätt?”, säger Patrik Nyström.

Ta vara på pauserna

Känns det som att de där minuterna när datorn startar om eller du väntar på att få support, är värdefull tid som går till spillo?

Då ska du tänka om, menar Patrik Nyström.

ANNONS
ANNONS

”Var öppen för att se pauserna och avbrotten som något välkomnande. Allt för många arbetsgrupper och medarbetare tar för lite tid att pausa. Ofta går man in väldigt intensivt i något och får för lite ”känna efter-tid”, säger han till DN.

Försök att tänka positivt

Det är också viktigt att försöka vara positiv, eftersom negativitet smittar av sig på hela arbetsgruppen.

Är du chef med personalansvar bör du se till att dina medarbetare har bästa möjliga förutsättningar för att hantera teknikstrul när de uppstår.

Läs även: Rädda Google-kontot nu – snart är det för sent [Dagens PS]