Talmannen Andreas Norlén sponsrar sina inlägg på Instagram, berättar Svenska Dagbladet. Draget får kritik, bland annat av professor Lars Nord. 

ANNONS

Sveriges riksdags talman Andreas Norlén har under den här mandatperioden fått jobba hårdare än vad som varit vanligt för hans företrädare på posten.

Åtta statsministeromröstningar

Under mandatperioden har riksdagen hela åtta gånger röstat om en ny statsminister, vilket fått talmannen att stå i rampljuset mer än vanligt. Men även på sociala medier verkar talmannen trivas i rampljuset – Svenska Dagbladet berättar att Andreas Norlén sponsrat sina inlägg på Instagram. Det vill säga att han betalat för att synas för fler personer.

”Jag började med detta i somras och har sedan dess lagt cirka 3000 kronor på ett tiotal inlägg”, skriver Andreas Norlén i ett mejlsvar till SvD.

”Jag märker att många uppskattar att få veta mer om sådant som sker framför och bakom kulisserna i riksdagen och jag vill gärna nå ut till fler som är intresserade. Därför testar jag sedan i somras sponsring av inlägg”, skriver Andreas Norlén till SvD.

”Fallgropar att falla i”

Tidningen Breakit har också rapporterat om SvD:s nyhet, och ställer sig frågan i rubriken om talmannen vill bli influencer?

SvD frågar i sin text Lars Nord, professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet om talmannens strategi.

ANNONS
ANNONS

”Som talman finns det en del fallgropar att falla i, det gäller både på presskonferenser och sociala medier. Jag kan tycka att en person som han bör hålla sig för god för att ägna sig åt detta. Mot bakgrund av den senaste tidens händelser är det en intressant sak att fundera på.”

Läs även: Så tycker världen om statsministeromröstningen [Dagens PS]