Dagens PS

Skolan minskar tjejers intresse för teknik

Teknik, Skolan minskar tjejers intresse för teknik
Skolan är en bidragande faktor till att tjejers intresse för teknik minskar. (Foto: Pexels)
Rosanna Smeds
Rosanna Smeds
Uppdaterad: 31 okt. 2023Publicerad: 31 okt. 2023

Techbranschen har i åratal misslyckats med att locka kvinnlig personal. Nu visar ny forskning att skolan är en bidragande faktor till att tjejers intresse för teknik minskar. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ny forskning från Lunds universitet visar att både lärare och elever i grundskolan tror att män är bättre på teknik. Något som leder till att tjejers självförtroende och intresse för teknik minskar. 

”Vi blev överraskade över att upptäcka att lärarna som ingick i studien hade starka könsstereotyper kopplade till teknik, trots att många av dem undervisar i ämnet”, säger Una Tellhed, docent vid Lunds universitet, som leder forskningsprojektet Klart du kan koda

Killar har fler förebilder 

Samma studie visar även att killar har bättre självförtroende när det kommer till programmering än tjejer, vilket tydligt var relaterat till intresse. 

Forskningsprojektet förklarar killars självförtroende med att de har fler förebilder än tjejer men även att de uppmuntras mer och har haft fler erfarenheter inom teknik. 

Skolan minskar intresset för teknik

Sverige har en unik satsning där alla elever i skolan numera lär sig att programmera. Forskarna har utvärderat effekten av samhällssatsningen som ska locka ungdomar till tekniksektorn. 

Resultatet visar att undervisningen visserligen ökar elevernas självförtroende men även, oväntat, minskar elevernas intresse för ämnet. 

ANNONS

”Detta tyder på att undervisningen behöver vidareutvecklas för att stimulera intresse”, säger Una Tellhed. 

Etnicitet spelar roll

Forskningsprojektet visade även att etnicitet spelar roll för könsskillnaderna. Tjejer med utländsk bakgrund har större intresse för programmering och också bättre självförtroende än tjejer med svensk bakgrund. De hade även svagare könsstereotyper om teknik. 

Forskarna menar att det kan relateras till ”jämställdhetsparadoxen”, där könsskillnader i yrkesintressen och självförtroende paradoxalt visar sig vara större i mer jämställda länder. 

”Det behövs mer forskning för att förstå jämställdhetsparadoxen. Könsstereotyper påverkar självförtroende och intresse och det är möjligt att könsstereotyper om teknik är ovanligt starka i Sverige av olika skäl”, säger Una Tellhed.

Läs mer: Så används AI av kriminella: “Människor hackas”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rosanna Smeds
Rosanna Smeds

Skribent och researcher

Rosanna Smeds
Rosanna Smeds

Skribent och researcher

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS