Dagens PS

Rysslands flytande kärnkraftverk ska försörja ny handelsväg

Flytande kärnkraftverk
Rysslands flytande kärnkraftverk på väg ut från hamnen i St Petersburg där det byggdes, på väg till Pevek i Arktis. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 01 dec. 2021Publicerad: 01 dec. 2021

Financial Times skriver i ett längre reportage om Rysslands flytande kärnkraftverk Akademik Lomonosov, världens första, i den lilla arktiska staden Pevek med drygt 4 000 invånare. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hamnen i Pevek är tänkt att bli en hub för sjötrafiken i Nordostpassagen, sjövägen längs med Rysslands och Norges kuster genom Arktis. Det har tidigare inte varit en möjlig handelsväg på grund av det kalla vädret med mycket is stora delar av året.

Men i samband med klimatförändringarna förväntar sig Ryssland att Nordostpassagen kommer att bli en mer attraktiv handelsväg kring mitten av det här decenniet – och nu rustar man rejält. Bland annat med ett flytande kärnkraftverk i hamnen i Pevek. Kärnkraftverket ska ge möjligheter till nya satsningar i regionen Chukotka, som är rik på guld, silver, koppar, litium och andra metaller.

“Vi har sett och upplevt allt”

Att det står ett kärnkraftverk mitt hamnen i Pevek är inget som påverkar lokalbefolkningen särskilt.

“Rädsla? Vi har ingen. Ryssarna är kanske inte rädda för någonting längre. Vi har sett och upplevt allt. Vi måste vara optimistiska. Vi fick höra att anläggningen är gjord med den senaste tekniken och att den är säker, och jag hoppas det”, säger Igor Ranav, en företagare som är född i staden till Financial Times. 

“Det är jättebra att det är här. Det är första året vi har värme och varmvatten året runt”, säger Natalia Koveshnikova, en pensionerad revisor som bott större delen av sitt liv i Pevek, till FT.

Flytande kärnkraftverk – och isbrytare med kärnreaktorer

Utvecklingen av den ryska delen av Nordostpassagen, Northern Sea Route (NSR), sköts av det ryska statliga atomenergiföretaget Rosatom. Förutom flytande kärnkraftverk kommer Rosatom också använda sig av isbrytare med kärnreaktorer för att hålla handelsvägen öppen.

ANNONS

Den första bekräftade fullständiga passagen från väst till öst gjordes av den svenskfinske upptäcktsresanden Adolf Erik Nordenskiöld, med det svenska fartyget Vega 1878–79 med stöd av kung Oscar II av Sverige.

Läs även: Moskvas högsta byggnad ”bankomat för kryptovalutor”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS