Dagens PS

Oväntad miljöinsats av flygbolag – ny greenwashing-teknik?

American Airlines
American Airlines försöker precis som andra flygbolag att minska sina utsläpp. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 29 nov. 2023Publicerad: 29 nov. 2023

I racet att sänka utsläppen inom flygindustrin är allt tillåtet, eller? American Airlines har i alla fall gått ihop med en startup som har kommit på en något udda metod att plocka bort koldioxid från luften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Samtidigt som kraven att sänka sina utsläpp hela tiden ökar för de globala bolagen så ökar antalet genvägar att nå till målet, där många anklagas för greenwashing längs vägen. Företagen vill visa upp fina klimatåtaganden för kunderna, men i verkligheten handlar det bara om grönt arbete på pappret, där till exempel greenwashing-fallen har ökat med 70 procent på ett år i världens banker och finansiella tjänsteföretag, enligt en ny undersökning.

Flygbolagen köper kolkrediter

Flygbolagen har strålkastarna riktade mot sig, för det är som bekant en industri som har svårt att skära ner sina utsläpp markant, när bolagen samtidigt vill öka trafiken. Att köpa kolkrediter är ett sätt och nu har American Airlines gått ihop med en brittisk startup – Graphyte – som tillverkar klossar, stora som skolådor, i växtmaterial som sågspån. Klossarna innehåller inbakad koldioxid som sedan förseglas och grävs ner. Graphyte säger sig därmed ha bildat en kolsänka och American Airlines får betala 100 dollar per ton koldioxidavskiljning.

Priskriget mellan startups som Graphyte är redan igång, och i slutändan handlar det om vem som kan erbjuda kunder som American Airlines låga priser för att plocka bort koldioxid, och visa upp goda resultat. Problemet är att Graphyte fortfarande måste bevisa att deras process verkligen fungerar, men det viktigaste i nuläget verkar vara kostnaden enligt vd:n Barclay Rogers.

“Om kolavskiljning ska ske i stor skala måste det vara överkomligt”, säger han.

Även hållbarhetschefen på American Airlines, Jill Blickstein, är inne på samma spår, berättar WSJ.

“Vi är glada över den här nya tekniken eftersom den är inom räckhåll för oss.”

Då verkar det kvitta om det rör sig om ytterligare ett sätt att trolla bort utsläppen genom greenwashing.

Läs även:

ANNONS

Coca-Cola anklagas för greenwashing – Dagens PS

Slut med greenwashing – konkreta mål för bolagen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]