Dagens PS

Miljardstrid om skeppet som fastnade i Suez

Skeppet Suez
Nu när trafiken flyter på relativt ostört genom Suezkanalen kommer avgifterna höjas. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 24 maj 2021

Ett rejält bråk med miljarder i potten pågår i en domstol i Egypten angående fartyget Ever Given – skeppet som fastnade i kanalen i Suez i mars.

ANNONS
ANNONS

Skeppet Ever Given, ett av världens största containerfraktfartyg, hamnade på tvären i Suez-kanalen den 23:e mars då fartygets besättning tappat kontroll om skeppet i hårda vindar.

Där satt det fast i sex dagar, och blockerade hela kanalen. Ingen trafik kom fram åt något håll, och den hela den globala handeln fick stora problem med logistikkedjor i kaos och miljardförluster som följd.

Stämning på 7,6 miljarder kronor

Nu har kampen om vem som ska betala för kalaset börjat. Den egyptiska myndigheten Suez Canal Authority (SCA) har stämt fartygets japanske ägare Shoei Kisen på 916,5 miljoner dollar, motsvarande 7,6 miljarder svenska kronor. De har beslagtagit skeppet, som fortfarande är kvar i en sjö nära Suez-kanalen.

Den egyptiska domstolen Ismailia Economic Court hanterar rättsfallet.

Vill ha tillbaka skeppet omedelbart

Ägaren till skeppet hävdade däremot för domstolen att det är Egyptens fel att skeppet blockerade den viktiga kanalen. Han menar att det är SCA:s fel då de lät skeppet åka in i kanalen trots hård väderlek, och för att skeppet borde ha transporterats av bogserbåtar av tillräcklig storlek för skeppet “vilket inte hände”.

Han kräver i sin tur skadestånd av den egyptiska myndigheten, och att han omedelbart ska få tillbaka sitt skepp, säger hans advokat Ahmed Abu Ali till Reuters och tillade att SCA inte kunnat visa att skeppet gjort något fel.

ANNONS

Den globala fraktmarknaden plågas fortsatt av stora problem – med priser som stigit 500 procent.

”Det råder just nu brist på alltifrån containrar till plats på fartygen och det kommer att ta tid, åtminstone en bit in på hösten innan vi eventuellt ser en normalisering”, sa Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier Liner Agency, som är agent i Sverige för taiwanesiska containerrederiet Evergreen Line, till Di i mitten av maj.

Läs mer: Suezhaveriet orsakar kalabalik i månader

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS