Dagens PS

Kris – då tappar vi kreativiteten

kreativiteten
Kreativiteten får stå åt sidan när det är kris. (Foto: Unsplash)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 maj 2023Publicerad: 08 maj 2023

Det enda vi vet är att vi inte vet. Det konstaterar Elin Lydahl, förbundsdirektör för Innovationsföretagen – och konstaterar att viktig kreativitet går förlorad i en lågkonjunktur.

ANNONS
ANNONS

Branschföreningen Innovationsföretagen har just publicerat rapporten ”Investeringssignalen”.

Där konstaterar organisationen att förväntningarna på framtiden är låga i de flesta branscher, rapporterar DN.

Ingenjörs- och arkitektsektorn väntar sig att orderingången ska gå ned med 40 procent det närmaste halvåret, för att ta ett exempel.

“Detta är bekymmersamt. Vi vet att pandemin förde med sig många problem och nu står vi inför nästa utmaning”, säger Elin Lydahl.

Sämre klimat

Organisationsforskaren Stephan Schaefer konstaterar att i tuffa tider, när pengar måste sparas, finns en stor risk att det går ut över just kreativiteten.

“Klimatet i ett företag kan förändras. Tid som tidigare gått till att spåna fram idéer kan under tuffa ekonomiska tider kännas som bortslösad, vilket jag inte tycker att det är. Men det är lätt för företagen att känna så”, säger Stephan Schaefer.

Organisationsforskaren Stephan Schaefer, knuten till Lunds universitet, skriver just nu en bok om företagande och kreativitet.

ANNONS

Han förklarar att en företagskultur som förespråkar olika kreativa initiativ, där arbetstid kan läggas på att just komma på nya idéer, är värdefull för både medarbetare och företaget som helhet.

ANNONS

Senaste nytt

Starkare med kreativitet

“Studier visar att företag som visar uppskattning för, och lägger tid på, kreativa initiativ bygger en starkare företagskultur och det ger en känsla till medarbetarna att de är värdefulla. När dessa initiativ tas bort, kan förtroendet som medarbetarna känner för organisationen sjunka.”

“Därför tycker jag det är viktigt att att se värdet av kreativitet i ett företag och att lite riskfyllda idéer får ta plats och behållas, även under en lågkonjunktur”, säger Schaefer.

Drevs av stress

Det innebär inte att en lågkonjunktur behöver vara dålig för ett företags kreativa förmåga, påpekar han.

Men han har kunnat konstatera att de idéer och förändringar som genomförs under svåra tider ofta är styrda av stress och oro.

“Jag gjorde en intervjustudie 2009, efter finanskrisen, där många företagsledare sade att deras beslutsprocesser då drevs av stress och press att upprätthålla konkurrensförmågan, för att överleva krisen.”

ANNONS

Tappar i innovation

Elin Lydahl berättar att den ekonomiska oro som ingenjör- och arkitektsektorn visar på, inte är lika stor inom alla branscher – men ser också ett annat orosmoln som många delar – att det råder stor kompetensbrist.

“Vi ser tendenser till att Sverige börjar tappa i innovationsrankningar, och en del i det är att det saknas spetskompetens”, konstaterar hon.

“Den perfekta stormen pågår just nu, där det enda vi vet är att vi inte vet, är hennes sammanfattning.”

Läs även: Sverige uselt på kvinnlig innovation

Läs även: Trots tapp – Sverige kvar i toppen på Global Innovation Index

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS