Dagens PS

Idag invigs Tyréns tågdepå i Hässleholm

tåg hässleholm
Största delen av depån består av en verkstadshall med tio spår. (Illustration: Region Skåne/Uulas Arkitekter)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 29 maj 2020Publicerad: 29 maj 2020

Idag fredagen 29 maj invigs den depå som ska utöka tågtrafiken mellan Sverige och Danmark. Tyréns har projekterat den 26.000 m² stora depån i Hässleholm, där tåg ska kunna få service, repareras och tvättas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver Tyréns i ett pressmeddelande

Tyréns är generalkonsult för projektet att uppföra den nya tågdepån utanför Hässleholm. Idag invigs anläggningen som omfattar 26 000 kvadratmeter byggnader som ska ge effektivare underhåll och bidra till utökad tågtrafik mellan Sverige och Danmark.

“Det har varit ett fantastiskt intressant projekt där vi ansvarat för att ta fram handlingar för att uppföra alla byggnadsdelar på Hässleholmsdepån. Eftersom det är ett multidisciplinärt uppdrag har vi fått användning för Tyréns bredd såväl som spets”, säger Linus Meck, projekteringsledare på Tyréns.

Tyréns började arbetet med Hässleholmsdepån 2016 vilket har omfattat att ta fram program-, system- och bygghandlingar. Tyréns har också haft uppdraget att projekt- och byggleda arbetet.

“Det är ett unikt och tekniskt avancerat projekt där vi haft ett nära samarbete med beställare och entreprenörer. I Sverige är det ovanligt att bygga den här typen av anläggning, vilket gjort den här resan lite extra spännande och utmanade”, säger Linus Meck.

Tågdepån omfattar fem områden varav den största delen utgörs av verkstadshallen med tio spår, kombibox, lager, kontor och personalutrymmen fördelat på tre våningar. Övriga områden består av tandemsvarv, kombihall, städbyggnad och uppställningsplatser.

Reds. anm: Även teknikkonsulten Cowid har projekterat tågdepån. Läs mer här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS