Facebook-knappen håller på att försvinna från webbplatser när konsumenter kräver bättre integritet, skriver CNBC. Flera företag väljer bort möjligheten att logga in med Facebook-uppgifter.

ANNONS

Dell, den amerikanska kedjan Best Buy, Nike, Match och Amazon är bara några av de större bolag som på senare tid har tagit bort möjligheten att logga in med Facebook.

Det är en tydlig skillnad mot för några år sedan, då i princip alla bolag ville förenkla sin tillgänglighet och kontaktyta med potentiella kunder på det sättet.

Det hr också varit möjligt att logga in på företagssidor via Google, LinkedIn och Twitter. Nu upplever kunderna att det medför problem med integriteteten och är mer på sin vakt, konstaterar Rkish Soni, vd på bolaget Login Radius i en intervju med CNBC.

Jen Felch, Dells digitala chef och informationschef, säger att kunderna självmant har slutat att använda den sortens inloggning, vilket har påverkat beslutet.

”En sak som vi ser över hela branschen är fler och fler säkerhetsrisker eller kontoövertaganden, oavsett om det är Instagram eller Facebook eller vad det nu kan vara, och jag tror bara att människor fattar ett beslut att isolera det sociala mediekontot från andra kopplingar”, säger Felch.

Facebook inte längre win-win-win

Det var tänkt att vara en win-win-win – för e-handelsbolag, reklambolag och sociala mediejättar, skriver CNBC.

Webbplatser kan dra nytta av sociala mediers ökande popularitet och minska chanserna att potentiella kunder skulle tröttna på administrationen online innan de genomför ett köp. Facebook och Google kunde dra nytta av informationen om användarna och deras inköp. Annonsörerna kunde då rikta sina annonser till tydliga kundsegment. Men nu brister det hela.

ANNONS
ANNONS

Dels handlar det om Cambridge Analytica-skandalen, där Facebook använde användarnas information mycket vidlyftigt. Dels uppstår nya tekniska problem för e-handeln, till exempel att kunderna glömmer vilka sociala konton de har använt för att logga in, vilket förvirrar och skapar oreda i kunddatabaser.

Kontentan blir nu att Facebooks grepp om marknaden släpper efter. Var det slutar återstår att se.

Läs också:

Italien: Olagligt med Google Analytics på webbplatser [Dagens PS]