Facebook har gett ut personlig data om användare till 60 företag de senaste tio åren, däribland Apple, Amazon, Microsoft och Samsung. Det rapporterar tidningen New York Times.

ANNONS

Dagens PS skriver på måndagen om hur Facebook vill stoppa desinformation i årets valkampanjer, som rapporteras om av amerikanska Wired. Samtidigt kommer graverande uppgifter kring hur den sociala medie-jätten läckt personlig data till en rad företaget det senaste decenniet.

Under de senaste tio åren har Facebook ingått flera avtal med tillverkare av smartphones och tablets som gett dem åtkomst till Facebook-information såsom politisk tillhörighet, religion eller utbildning, skriver nu New York Times.

Facebook har publicerat ett blogginlägg för att försvara sig mot uppgifterna i tidningen, i vilken man uppger att Facebook-informationen använts uteslutande till Facebook-relaterade funktioner.

ANNONS
ANNONS

Uppgifterna inkommer mot bakgrund av att teknikjätten redan granskas av lagstiftare, tillsynsmyndigheter och användare runt om i världen rörande bolagets hantering av personuppgifter.