Dagens PS

De testar kommersiella varuleveranser med drönare

Aerits drönare ska testa levererans av varor direkt till slutkund
Aerits drönare ska testa levererans av varor direkt till slutkund i Roslagen under 2022. (Foto: Aerit)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 27 dec. 2021Publicerad: 27 dec. 2021

Aerit ska testa drönarleveranser av varor i Roslagen, startupbolagets vision är att varuleveranser till privatpersoner utanför städer blir billigare och snabbare med drönare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I höstas genomförde det Stockholmsbaserade drönarstartupbolaget Aerit ett första test med en kommersiell drönarleverans. Testet gjordes i Halland och nu ska bolaget köra leveranser i Roslagen i samarbete med forskningsinstitutet Rise, Ica och Norrtälje kommun.

“Det problem som vi försöker lösa är att när du kommer ut på svensk landsbygd eller till och med i förorter så omfattas många områden inte av existerande leveranstjänster. Att kunna täcka de här områdena och utvidga räckvidden för pakettjänster, medicintjänster och restauranger är vårt mål just nu”, säger Aerits vd Alexander Perrien till Ny Teknik.

Har unik lösning

Aerit har utvecklat en egen drönarplattform med utgångspunkt i kommersiellt tillgängliga delar och ett chassi som tas från etablerade drönartillverkare. Bolaget har designat drönarens yttre och inre arkitektur samt programmering. En viktig del i drönarens utrustning är den egenutvecklade vinschen.

“Om man tittar på drönarleveranser handlar det ofta om att uteslutande släppa av paket. Vi har en lösning som är ganska unik, där vi både kan hämta upp och lämna paket utan att det krävs någon infrastruktur. Vi behöver inte landa, utan kan lämna paketet på samma sätt som när man får hämtmat levererad​”, säger medgrundaren och Aerits teknikchef Teo Rizvanovic till Ny Teknik​.

Vill etablera löpande drönarleveranser

När drönaren togs fram var det viktigt att den är tyst och har en ljudprofil med låg frekvens, man har därför satsat på större propellrar. Drönaren flyger på gps-data med trippel redundans och har även både radar och lidarsystem ombord som används för exakt positionering och höjd.

Under 2022 ska Aerits drönare flyga i Stockholms skärgård mellan Gräddö och Tjockö. Den kan för närvarande ta en last på fyra kilo i 12 kilometer. Bolaget arbetar med att förbättra räckvidden och tittar därför på olika batteritekniker.

ANNONS

Drönaren kommer under testflygningarna flyga på 50 till 150 meters höjd och i en hastighet på 50–60 kilometer i timmen, men den kan flyga snabbare. Nu letar Aerit efter en plats i Sverige där de kan etablera löpande drönarleveranser.

Läs mer: Framtidens hållbara leveranser studeras i Västerås och Umeå

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS