På grund av smältande isar har Arktis blivit världens nya sjöfartsled. Detta innebär dock både risker vad gäller väderförutsättningar och påverkan på miljön.

ANNONS

I mars när fartyget Ever Given blockerade Suezkanalen föreslog ryska tjänstemän att fraktfartyg skulle ta sig igenom Arktis istället. Den norra sjövägen är kortare än Suezkanalens sjöfartsled och har på senare år blivit alltmer tillgänglig. 

Dröm som blivit verklighet 

Ever Givens blockering visade Suezkanalens sårbarhet och behovet av ytterligare sjöfartsleder. På grund av de smältande arktiska isarna har nu drömmen om den tidigare mytologiserade nordvästpassagen blivit verklighet.   

För två år sedan beskrev USA:s före detta utrikesminister Mike Pompeo den nya arktiska leden för “2000-talets Suez- och Panamakanaler”, som har potentialen att korta ner transporten mellan Asien och väst med 20 dagar. 

Ny finsk teknologi 

På grund av det varmare klimatet behövs i de flesta fall inte längre några isbrytare för att ta sig igenom den norra sjövägen. Till och med på vintern kan fartyg ta sig igenom utan isbrytare, vilket fartyget Christophe de Margerie bevisade tidigare i år.

Christophe de Margerie byggdes av den finska firman Aker Arctic, som idag tillverkar världens tåligaste isklassade fartyg. “Detta innebär att ett lastfartyg med ganska normal motoreffekt kan bryta sin egen is utan en isbrytare, vilket innebär en enorm kostnadsbesparing”, säger Aker Arctics vd Reko-Antti Suojanen.  

Kan innebära risker och förseningar  

För att fartyg ska kunna ta sig igenom Arktis krävs säkra och standardiserade fartyg. Stormar och is innebär dessutom större risker än varmare klimat.

På grund av Arktis oförutsägbara väder riskerar också fartyg att bli försenade. För att inte förstöra fraktkedjan får fartyg ofta inte bli mer försenade än några timmar. “Det är därför alla får panik så fort det blir trafikstockning i Suezkanalen”, säger Malte Humpert, grundare av The Arctic Institute.    

Stor påverkan på miljön

Den nya sjöfartsleden kommer att ha en stor påverkan både på lokala samhällen och på miljön, menar Humpert. The International Maritime Organization har därför markerat genom att bannlysa den smutsigaste sorten fraktbränsle. 

ANNONS
ANNONS

Ändå har bland annat Ryssland upptäckt kryphål i förbudet genom att köra fartyg på tungt bränsle på eget vatten. The Arctic Council varnar nu för att Arktis is om några år kan ha smält helt och hållet.    

 Läs hela artikeln på Quartz.

Läs mer: Spänningen mellan USA och Kina ökar i Arktis