Sommarens resekaos driver på efterfrågan på flygplatspersonal när bagage samlas i högar bredvid bagagebälten på flygplatser i Europa och Nordamerika.

ANNONS

En gång sparade flygplatser pengar genom att dra ned på markpersonalen, nu erbjuds de högre lön för att komma tillbaka, det rapporterar Reuters.

Många flygplatser förlorade dessutom personal under pandemin och nu när resandet ökat under sommaren kämpar många med att få tillbaka medarbetare, medan missnöjda passagerare klagar på förlorat bagage.

Minskar antalet flyg

Flygplatserna kan inte anställa fort nog när återhämtningen i resandet, som kan ge välbehövliga intäkter till flygbolagen efter ett två år långt pandemivakuum, präglas av trängsel, ökande kostnader och arbetskonflikter.

På onsdagen meddelade Air Canada att de ska minska ned antalet flyg i juli och augusti för att reducera passagerartrycket till en nivå som lufttransportsystemet kan ta emot.

Erbjuds dubbel lön

Enligt IAMAW, det fackförbund som representerar markpersonal, inklusive bagage- och lasthanterare, för bland annat Air Canada, erbjuds vissa kanadensiska arbetare löneförhöjning och dubbel lön om de jobbar efter ett åtta timmar långt skift.

Dave Flowers, en nationell ledare för IAMAW, som har specialiserat sig på flygtransport, säger att detta har skapat ett budkrig. Enligt honom finns det ingen förklaring till passagerares förlorade bagage utan det är snarare resultatet av personalbrist och flygförseningar.

Bagage kommer bort

Det finns passagerare som fått vänta upp till sju dagar på att få tillbaka sina väskor. På flygplatsen i Dublin har säkerhetsförseningarna minskat vid avgångsgrindarna, men en del ankommande passagerare klagar på att deras väskor kommit bort och lägger ut bilder på bagageansamlingar på sociala medier.

Enligt en irländsk journalist som lagt ut en bild på bagage på Twitter hade en del väskor bagagetaggar med resedatum som var flera veckor eller månader gamla. Enligt en talesperson för Dublin Airport är problemen ett symptom på den personalbrist branschen lider av.

Minskat med mer än hälften

Fabio Gamba är chef för Airport Services Association, en branschorganisation för den oberoende mark- och flygplatshanteringsbranschen. Han uppskattar det fanns cirka 220 000 till 240 000 personer inom marknhantering på flygplatser i Europa under 2019. Runt år 2020 var de färre än 100 000.

ANNONS
ANNONS

”Branschen har tittat på markhantering som det sista elementet i hela värdekedjan för flygtransporter”, säger han till Reuters och tillägger att han har sett exempel på att markpersonal nu erbjuds 15 procent högre lön.

Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Inte bara Europa – flygkaos även i USA [Dagens PS]