Dagens PS

AI: Nu får Google kämpa mot sin egen skapelse

Google har ändrat på algoritmerna i sin sökfunktion så att AI-genererat innehåll drabbas. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 15 nov. 2022Publicerad: 15 nov. 2022

Google har skruvat på sina algoritmer igen. Den här gången verkar techjätten försöka sålla bort AI-genererat innehåll, skriver Business Insider.

ANNONS
ANNONS

Mängden AI-genererad text ökar på webben, inte minst från kommersiella aktörer. Men allt som skrivs blir inte bra. Det finns risk för stolpiga och felaktiga formuleringar, översättningar som blir onaturliga och andra språkliga skavanker.

Google kom i oktober med en uppdatering som ska hjälpa sökmotorn att prioritera ned texter som kan uppfattas som spam, eller som har låg kvalitet.

Det verkar nu som om motorn rensar bort innehåll som tagits fram av AI-robotar.

Marknadsföraren Neil Patel berättar för Business Insider att han i oktober såg stora trafiktapp på en del av sina webbplatser. Mycket av innehållet på en del av hemsidorna var AI-genererat. Dessa sjönk som allra mest med omkring 70 procent.

Google nedprioriterar robotar i e-handel

Patels slutsats var att Google har börjat rensa bort AI-genererat innehåll, vilket kan få stor betydelse för marknadsföringen på webben.

Det går emellertid stick i stäv med intresset hos en del av bolagets kunder, särskilt e-handelsbolag, som marknadsför en stor mängd produkter med korta textsnuttar.

Samtidigt är kvaliteten på AI-genererat innehåll är redan ofta tillräckligt bra för att lura mänskliga läsare, och Googles verktyg för att rensa bort ickekvalitativa sidor börjar bli irrelevanta, menar experter som Business Insider talat med.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Inte bara AI-texter fastnar i filtret

Google hävdar å sin sida att bolaget inte specifikt vänder sig emot och rensar bort AI-genererat innehåll. I stället är det primärt kvaliteten på texten som avgör.

”Våra system fokuserar på användbarheten i innehållet, snarare än hur det produceras” säger Danny Sullivan, som ansvarar för sökfunktionen.

Bolaget hävdar att sökfunktionen optimerar innehållet genom att prioritera expertis, auktoritet och pålitlighet.

Samtidigt som sökfunktionen optimeras på ett sätt som rensar bort AI-genererat innehåll, så har bolaget också i allra högsta grad varit medansvarigt i att skapa samma innehåll, påpekar Business Insider.

Läs också:

Platt fall för Google – minskade reklamintäkter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS