Dagens PS

AI hjälper till att minska koldioxidutsläppen i skärgården

En ny AI-plattform kan hjälpa färjekaptener ändra sitt körmönster så att upp till 25 procent bränsle kan sparas
En ny AI-plattform kan hjälpa färjekaptener ändra sitt körmönster så att upp till 25 procent bränsle kan sparas. (Foto: Cetasol)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 24 juli 2022Publicerad: 24 juli 2022

Nu kan skärgårdsfärjor med hjälp av en AI-plattform minska sin bränsleförbrukning med upp till 25 procent och bidra till minskningen av koldioxidutsläpp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På en och samma rutt kan en färjas bränsleförbrukning variera med hela 60 procent, en av de faktorer som påverkar mest är hur kaptenen kör. Den nya plattformen Ihelm, från Cetasol, använder artificiell intelligens, AI, för att varje kapten ska kunna spara bränsle.

Resultat från långtidstester av AI-plattformen visar att varje skärgårdsfärja skulle kunna sänka sin bränsleförbrukning med 10 till 25 procent, något som skulle ge en betydande minskning av koldioxidutsläppen i skärgården.

Kommersiell produkt

“Cetasols plattform är ett bra exempel på hur AI kan göra skillnad i omställningen till en mer hållbar planet. Plattformen ger också samma potential för energieffektivitet i framtida elektriska eller till och med automatiserade fordon”, säger Magnus Carlsson, områdeschef Software & Emerging Tech på Semcon, i ett pressmeddelande.

Plattformen har utvecklats tillsammans med Semcon, som har stöttat Cetasol från idé till slutlig implementering av prototyplösningen. Sedan har Cetasol utvecklat plattformen Ihelm till en kommersiell produkt.

Ändrat körmönster spar bränsle

Plattformen har testats sedan januari 2020 för att den ska kunna effektivisera färjetrafiken i Göteborgs skärgård och på andra platser över hela världen. På testfärjan på den svenska västkusten har plattformen hjälpt kaptenerna att spara i genomsnitt 17 procent bränsle genom att ändra sitt körmönster. Eftersom AI-modellen lär sig och förbättras ju mer den kör väntas ytterligare besparingar kunna göras framöver.

“Den nuvarande plattformen hanterar stora mängder data från olika källor, som körmönster från erfarna kaptener, väderdata, GPS-positionering och havsströmmar. Baserat på all denna data levererar den sedan tydliga förslag, ’actionable insights’ så att kaptenen kan köra så energisnålt som möjligt”, säger Ethan Faghani, vd på Cetasol i pressmeddelandet.

ANNONS

Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Färjelinjerna som tar dig till Europa i sommar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS