Det tog runt 18 timmar för Swedbank att komma till rätta med it-haveriet på fredagen. ”Vi ber kunderna om ursäkt”.

ANNONS

Sent på torsdagen, strax före midnatt mot fredagen, startade kaoset som enligt storbanken berodde på ”en planerad uppdatering av systemen”.

Vid 17.30 på fredagen kom till slut beskedet från banken att det tekniska haveriet var löst.

Arbetat att återställa de tusentals kunder som drabbats av minussaldon på sina konton har däremot dragit ut på tiden.

Det är oklart om det ”felet” är åtgärdat till fullo på lördagsmorgonen.

Vreden stor bland Swedbanks kunder

”Arbetet pågår med att rätta saldouppgifterna men det tar lite längre tid än vi hoppats på”, skrev Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank, vid klockan 22 på fredagen.

På Swedbanks sida på Facebook rasade tusentals kunder under gårdagen över att deras pengar var borta och att saldot stod på minus. I en del fall med hundratusentals kronor och till och med över miljonen.

Även Swish-betalningar påverkades av teknikkrånglet.

ANNONS
ANNONS

”Vi ber kunderna om ursäkt och beklagar det stök och de störningen detta har givit dem”, meddelar Swedbank och lovar att hantera drabbade kunders klagomål ”enligt gängse rutiner och avtal”.

Läs mer: Kaos på Swedbank – pengar puts väck för kunder [Dagens PS]

Läs även: Cervenka om Swedbank: Vakna staten – ingrip! [Dagens PS]