Dagens PS

Swedbank ångerfullt efter it-haveriet

FI Swedbank
Finansinspektionen, FI, utreder Swedbank efter teknikhaveriet som ledde till att kunder drabbades av minuskonton. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 30 apr. 2022Publicerad: 30 apr. 2022

Det tog runt 18 timmar för Swedbank att komma till rätta med it-haveriet på fredagen. “Vi ber kunderna om ursäkt”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sent på torsdagen, strax före midnatt mot fredagen, startade kaoset som enligt storbanken berodde på “en planerad uppdatering av systemen”.

Vid 17.30 på fredagen kom till slut beskedet från banken att det tekniska haveriet var löst.

Arbetat att återställa de tusentals kunder som drabbats av minussaldon på sina konton har däremot dragit ut på tiden.

Det är oklart om det “felet” är åtgärdat till fullo på lördagsmorgonen.

Vreden stor bland Swedbanks kunder

“Arbetet pågår med att rätta saldouppgifterna men det tar lite längre tid än vi hoppats på”, skrev Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank, vid klockan 22 på fredagen.

På Swedbanks sida på Facebook rasade tusentals kunder under gårdagen över att deras pengar var borta och att saldot stod på minus. I en del fall med hundratusentals kronor och till och med över miljonen.

Även Swish-betalningar påverkades av teknikkrånglet.

ANNONS

”Vi ber kunderna om ursäkt och beklagar det stök och de störningen detta har givit dem”, meddelar Swedbank och lovar att hantera drabbade kunders klagomål “enligt gängse rutiner och avtal”.

Läs mer: Kaos på Swedbank – pengar puts väck för kunder

Läs även: Cervenka om Swedbank: Vakna staten – ingrip!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS