Klarna finns med där, Telia och Tele2 också – liksom Synsam. Det handlar om skamlistan över företagen som flest svenskar klagar på.
Svenska skamlistan – företagen flest klagar på
Mest läst i kategorin
Det är Råd & Rön som nu publicerar Skamlistan 2024. Företag som tar betalt för gratistjänster, erbjudanden förklädda till fakturor och branschmässigt telekombolag, dominerar listan.
På skamlistan hamnar de företag som fått flest anmälningar mot sig hos Konsumentverket mellan 1 januari och 31 oktober.
Stora företag kan få många anmälningar emot sig av det skälet att de har många kunder.
Därför krävs, för att hamna på listan, även att Konsumentverkets jurister öppnar ett tillsynsärende mot företaget.
Toppar listan
Listan toppas av By Métis med 529 anmälningar, ett företag registrerat i Nederländerna, som säger upp prenumerationer åt dig till en kostnad av 400 kronor.
Problemet där är att man som kunden varken vet att tjänsten kostat eller att man utnyttjat den – innan man får fakturan från bolaget.
Tvåa på skamlistan är Dinbilgaranti med 369 anmälningar, ett bolag som toppade listan förra året och i år är kvar i toppen.
Företaget skickar ett erbjudande om att förlänga bilens garanti när fabriksgarantin ser ut, men erbjudandet ser ut som en faktura.
”Den här typen av företag är ett återkommande problem”, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef hos Konsumentverket.
Senaste nytt
”Väntar sig ska vara gratis”
Bedomahälsa.com håller bronsplatsen med 340 anmälningar.
Anmälningarna mot bolaget har ett likartat innehåll. Anmälarna har gjort ett hälsotest på Facebook, uppfattat det som gratis och sedan fått en faktura på 899 kronor.
”By Métis och Bedomahalsa har gemensamt att det är tjänster som konsumenter förväntar sig ska vara gratis, men som kostar pengar. Det finns mängder med gratis hälsoundersökningar”, påpekar Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket.
Tre telekombolag på listan
Telekombolagen är frekventa på listan. Tele 2 (börskurs Tele 2) har fått 279 anmälningar, Telia (börskurs Telia) 227 och Telenor 145.
Klagomål på bristande kundtjänst, svårt säga upp abonnemang eller att utnyttja ångerrätt är exempel på klagomål mot telekomföretagen.
Även Klarna, med 196 anmälningar, är med på skamlistan och där handlar det ofta om kunder som handlat på kredit via Klarna och sedan inte fått varan de beställt eller fått en felaktig och då vänt sig till Klarna.
Klarna svarar genom sin presstjänst att man lanserat en rad åtgärder och att klagomålen minskat med 70 procent.
”Vilseledande”
Synsam (börskurs Synsam) har problem med sitt lifestyleavtal, ett avtal för glasögonabonnemang där kunder inte förstått att de hyr glasögonen utan trott sig ha köpt dem på avbetalning.
Synsam har fått 113 anmälningar mot sig och Konsumentverket har efter granskning kommit fram till att marknadsföringen är vilseledande.
800 anmälningar efter digitala hälsoråd. Dagens PS
Råd & Rön-listan: Telia hamnar vid skampålen. Dagens PS
Därför rasar kunder mot Synsam. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.