Telia har flest anmälningar till Konsumentverket gällande klagomål och toppar i år den icke åtråvärda listan.

ANNONS

Varje år sammanställer tidningen Råd & Rön en lista över flest anmälda bolag till Konsumentverket.

”Ett resebolag som strandsatt sina semesterfirare och bluffande bilvärderingssajter tar sig in på Skamlistan 2022. Dessutom gör telekombolagen och deras bristande kundtjänster ett återbesök”, skriver Råd & Rön (obs, inloggning krävs).

På årets lista hamnar Telia överst med 524 anmälningar, flygbolaget SAS intar tredjeplatsen (303 anmälningar) och tvåa är resebolaget Detur (381 anmälningar).

Det uppger TT på Dinapengar, Expressen.

Telia har klättrat en placering

Telia var i fjol tvåa på klagomålslistan men har under 2022 alltså kvalificerat sig, eller vad man ska säga, till en förstaplats.

Framför allt är missnöjet utbrett mot företagets kundtjänst, framgår det.

Bland de bolag som anmälningarna strömmat in mot finns även tre bilvärderingssajter.

Där har kunder tagit emot tjänster som de trott varit gratis men som det sedan kommit fakturakrav på.

”Det är frustrerande, det orsakar mycket problem”, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till nyhetsbyrån och konstaterar att just bilvärderingsfirmor förekommer flitigt på Råd & Rön-listorna.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Telias vd: Elkris spiller över på mobilräkning [Dagens PS]

Läs även: Viaplay dumpar Telia för konkurrenten [Dagens PS]

Läs också: EU:s mobiloperatörer kräver att big tech betalar för sig [Dagens PS]