Dagens PS

Postnord larmar om bedrägeri – skyller på anställda 

PostNord
Det är vanligare att bedrägeriet begås på lite dyrare varor, berättar PostNords säkerhetschef (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 27 okt. 2025Publicerad: 27 okt. 2025

Fler nätköp slutar i konflikt, återbetalningskrav och misstankar om stulna varor. Nu varnar Postnord för en ny typ av paketbedrägeri, där bedragaren försöker lägga skulden på postens egna anställda.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

I vintras varnade PostNord för falska leveransbesked som försökte lura nätshoppare på både pengar och personlig data. 

Några månader senare varnade man för en ny, fräck våg av bluffsms

Och nu är det dags igen. Den här gången handlar det om en mer handgriplig bluff.

Så går det till

TV4-Nyheterna beskriver hur bluffen går till: en person köper en vara online och får sitt paket levererat. Men i stället för att använda eller sälja varan byts innehållet ut.

Bedragaren ersätter produkten med något annat med liknande vikt och skickar sedan tillbaka paketet till avsändaren. Därefter hävdar personen att Postnords personal ska ha stulit originalinnehållet.

I en annan variant påstås paketet inte ha levererats alls – trots att det har det.

Det här gör att både företag och privatpersoner riskerar att stå med kostnaden för en vara som helt enkelt är borta.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Märkbar ökning

ANNONS

Även om Postnord inte beskriver problemet som omfattande i rena volymer, pekar utvecklingen tydligt uppåt.

“Det är från låga nivåer men vi ser markant ökning. Det vanligare är att bedrägeri begås på varor som är lite dyrare än billigt”, säger Axel Larsson, säkerhetschef på Postnord, till TV4. 

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

Välj marknadsplats med omsorg

I tider då den svenska e-handeln ökar riskerar bluffen att bli ännu vanligare. 

För att minska risken att bli lurad gäller det att vara noggrann – både när du köper och säljer.

“Det viktigaste är att se till att man gör affär med rätt person, sen viktigt att välja rätt typ av tjänst, välj marknadsplats noga och vid dyra saker välj köpskydd”, säger Axel Larsson.

Samtidigt har över 5 000 småsparare blivit blåsta i ett annat bedrägeri. Det kan du läsa mer om här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS