Dagens PS

Oönskade julklappar såldes direkt

Julklappar
Alla julklappar är inte önskade. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 27 dec. 2022Publicerad: 27 dec. 2022

Julklappar vi inte gillar? De hamnar på Tradera direkt. I år ökade sajten försäljningen med 24 procent under jul jämfört med förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi hinner inte öppna julklapparna och konstatera att vi inte gillar dem förrän de hamnar på Tradera, Blocket eller liknande sajter.

Tradera noterar att man den här julen sålt för 24 procent mer jämfört med förra året och att annonserna dyker upp redan när Kalle och hans vänner fyller tv-rutan, skriver svd.se.

Största ökningen

“Vi har sett hur det ökat år för år, men en sån här stor ökning har vi inte sett på många år”, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera som har en förklaring

“Med tanke på räntor och energipriser blir det naturligt att folk vänder sig till andrahandsmarknaden när plånboken är tunn.”

Leksaker, kläder, hushållsartiklar och hemelektronik är de kategorier där svenskarna snabbast och mest frekvent säljer ogillade julklappar.

Allra mest är det Lego, tröjor, barnkläder, klänningar, porslin, parfymer och konsolspel.

ANNONS

Senaste nytt

Första kom 13.29

ANNONS

Även på Blocket märks ett ökat intresse för att sälja oönskade klappar vidare. I år dök den första julklappen, en oönskad läsplatta, upp på sajten redan 13.29 julafton.

“På juldagen började det trilla in många annonser med ordet julklapp i sig”, säger Kitty Ehn, kommunikations- och hållbarhetsansvarig för Blocket.

En av fyra

En av tio svenskar har sålt vidare en oönskad julklapp, enligt en undersökning från Sifo/Blocket från slutet av oktober.
Adderar vi det med de som försökt sälja eller funderat på saken hamnar vi på en av fyra svenskar.

Nu handlar det inte bara om att bli av med saker vi inte gillar utan även om en attitydförändring, menar Traderas Sofia Hagelin.

“Att handla second hand är mer accepterat och ses trendigt och modernt på ett annat sätt i dag, och fler är medvetna om nykonsumtionens miljökonsekvenser.”

Läs även: Trendbrottet: Nästan alla köper julklappar online

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS