Över hälften av unga vuxna som bor hemma fortfarande betalar inte alls för sig. Nästan lika många får pengar av sina föräldrar. Det visar en ny undersökning från Ica Banken.
Ny rapport: Unga som bor hemma betalar inte för sig


Mest läst i kategorin
Siffrorna visar att 53 procent av unga svenskar mellan 19 och 29 år och som bor hemma inte betalar någonting för mat, hyra och andra kostnader kopplat till boendet. Dessutom får varannan ung vuxen ekonomiskt stöd från sina föräldrar för att klara av löpande kostnader i vardagen, enligt rapporten.
Läs även: Nyfiken på dagens ungdom? Här är svaren. Dagens PS
Unga med jobb får pengar ändå
Även de som har en heltidsanställning tar ofta ekonomisk hjälp av sina föräldrar, 29 procent. Ica bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér inser att det kan vara svårt att få ekonomin att gå ihop när man studerar och han tycker det är rimligt att man som förälder hjälper till då.
Men en person som arbetar heltid bör kunna klara sig själv.
“Så snart den unga vuxna har kommit igång med heltidsjobb tycker jag dock att det är dags att börja klara sig på egen hand ekonomiskt. Att betala sin egen mobilräkning och
streaming borde till exempel vara en självklarhet”, säger han.
Risker för unga som får för mycket stöd
Magnus Hjelmér är orolig för att många av dagens ungdomar kommer ut i vuxenlivet så sent – och okunniga om vad som faktiskt krävs för att allt ekonomin ska gå runt. Detta eftersom deras föräldrar har gjort dem en björntjänst.
“Kanske tror man att man hjälper sina barn, men jag ser en uppenbar risk att de snarare kommer
ut i vuxenlivet oförberedda för att hantera en egen hushållsekonomi.”

Skillnader mellan könen
Ungas shoppingvanor är också kartlagda i undersökningen. Det som får unga att öppna plånboken är främst intressen (61 procent) samt nedsatta priser (49 procent). Var femte tjej ser shopping som sin hobby medan bara fem procent av killarna tänker likadant.
Det finns också en tydlig skillnad på hur sociala medier får unga att konsumera. 17 procent av unga kvinnor uppger att de konsumerar mer på grund av reklam i sociala medier. Motsvarande siffra för unga män är två procent.
“Det gäller att vara medveten om att sociala kanaler till stor del är en säljplattform, och att mycket av den underhållning och inspiration du ser i själva verket är marknadsföring”, säger Magnus Hjelmér.
Shopping som identitetsmarkör
En annan undersökning i slutet av förra året visade hur sociala medier inte bara är en inspirationskälla utan även något bygger en identitet – ibland som en lite mer förnuftig konsument.
Enligt rapporten Circular Voice 2024 från Stena Recycling uppgav var femte person mellan 18 och 30 år att de köper hållbart enbart för att kunna visa upp det på sociala medier. Samtidigt erkände nästan var fjärde person i samma grupp att influencers får dem att konsumera i onödan.
Läs även: Unga kvinnor fast i ekonomisk uppförsbacke. Realtid

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.