Att gå på arbetsintervju är utmanande. Särskilt om du väljer mellan flera olika arbetsgivare. Här är fyra tips som hjälper dig att ställa de rätta frågorna och i förlängningen landa bättre jobb, skriver CNBC Make It.

ANNONS

I en tid då världsekonomin är upp och ned och lågkonjunkturen hänger i luften är arbetsmarknaden är paradoxalt nog fortsatt glödhet. Ett guldläge för många arbetssökanden som kan välja och vraka bland arbetsgivarna.

Ett vanligt problem som brukar uppstå när kandidaterna har övertaget är dock att de fattar felaktiga beslut under sina arbetsintervjuer, som ett resultat av att de ställt fel frågor, vilket i förlängningen leder till att de går miste om bra tjänster.

Det säger Olivier Sibony, professor i strategi vid HEC Paris, som ofta får frågan av sina elever hur de ska välja rätt bland de arbetserbjudanden de får. Enligt Sibony är det vanligaste misstaget du kan göra som arbetssökande att låta ditt beslut grunda sig på en enda interaktion. Ett fenomen som går under benämningen halo-effekten.

Rent praktiskt kan det innebära att du vid ett första möte med en en företagsrepresentant eller rekryterare får ett positivt intryck, som gör att du sedan bortser från andra frågor, som du annars hade ställt. Särskilt då de mest kritiska.

”På alla frågor du ställer kommer du finna att svaren är tillfredsställande och du kommer bara att ställa frågor som bekräftar ditt första positiva intryck”, säger Sibony till CNBC Make It.

Så hur undviker du det? Här Olivier Sibonys fyra bästa tips.

arbetsintervju
Halo-effekten kan göra att du bortser från viktiga aspekter under en arbetsintervju för att ditt första intryck varit positivt. (Bild: Pixabay)

1. Ställ samma frågor

Ett smart sätt att övervinna halo-effekten är att alltid ställa samma uppsättning frågor under dina arbetsintervjuer. Det gör det lättare för dig att fokusera på vad som är viktigt och behålla ditt fokus.

ANNONS
ANNONS

Att ställa samma frågor till flera olika företag gör det också enklare att väga för- och nackdelar med de olika uppdragen mot varandra. Om tillfälle ges kan du även ställa samma frågor till någon som arbetar på företaget i fråga, istället för rekryteraren.

2. Gör din hemläxa

Att komma väl förberedd, förslagsvis med en checklista över de frågor du vill ställa eller de kriterier du vill att ditt blivande jobb ska uppfylla tillhör god praxis, enligt Sibony. Han menar att felaktiga val ofta baserar sig på att kandidater inte läst på ordentligt inför en arbetsintervju och följaktligen ställer fel frågor.

Ett annat knep som tas upp i boken “You’re About to Make a Terrible Mistake!” är att prata med fem vänner som nyligen sagt upp sig och skapa en checklista utifrån deras svar. Vilken nödvändig information hade de behövt innan de tackade ja till jobbet? Fanns där några varningstecken som de missade?

3. Nätverka med potentiella kollegor

Vem kan bättre besvara hur en arbetsplats fungerar än de som redan arbetar där? Är dina potentiella kollegor nöjda eller finns det något som skaver? Genom att prata med någon eller några som arbetar på företaget du är intresserad av kan du få matnyttig information som hjälper dig välja rätt.

Här är en vanlig fallgrop att man som arbetssökande väljer att bortse från information som är negativ, eftersom man anser sig själv vara unik, vilket sällan faller väl ut.

”Den bästa förutsägelsen om hur lycklig du kommer att vara på en arbetsplats är hur glada de andra människorna som redan arbetar där är”, säger Sibony.

4. Bestäm vad som är viktigt för dig

En vanlig anledning till att arbetssökande väljer fel jobb är att de faktiskt inte vet vad som är viktigt för dem. En bra start när du står inför nya utmaningar är därför att gå till botten med vad du vill och vad som är mest viktigt för dig på en arbetsplats.

ANNONS
ANNONS

”Jag minns att jag pratade med en före detta student som sade att hon kände sig väldigt deprimerad och alienerad eftersom folk jobbade hemifrån hela tiden och [hon] ville vara på ett kontor med dem”, säger han till CNBC Make It.

”Jag frågade henne, men du ställde inte den frågan [under intervjun]? Hon svarade: ”Nej, för jag visste inte att det var viktigt.”

Har du tvärtom en tydlig bild över dina prioriteringar är det lättare att undvika tråkiga överraskningar.

Läs även: Så svarar du rätt på mardrömsintervjun [Dagens PS]

Läs även: Veckans drömjobb – ät godis, tjäna tusentals dollar [Dagens PS]