Inflationen drar i väg, och handlarna ser att tiderna är tuffare för. Här kommer fyra tydliga tecken på att kunderna drar åt svångremmen.

ANNONS

När inflationen rusar påverkar det handeln. Kunderna vänder på slantarna, och det börjar märkas i butikerna. Det finns fyra tydliga tecken på att kunderna ändrar sitt shopping-beteende.

Ett av dem är att folk byter butik och varumärken. I stället för sin vanliga butik går man till den som har alternativ till lägre pris. Man byter också till butikernas egna märken som vanligen är billigare än andra.

Butikens egna märken

Kundbeteendet kallar man enligt Business Insider för ”nedbyte”, och det ökar. Det handlar inte heller bara om enstaka varor, utan kunder byter till helt andra butiker för att spara pengar.

Ett annat tecken är att kreditkortsköpen ökar. Mark Cohen, chef för avdelningen för detaljhandelsstudier på Columbia Business School säger till Business Insider att folk betalar det de kan – och struntar i resten.

Struntar i räkningen

Macy’s i USA rapporterar redan att kunder inte betalar sina kreditkortsräkningar.

”När vi tittar brett på branschen ser vi att inflationen springer ifrån löneökningen”, säger Adrian Mitchell, ekonomichef på Macy’s enligt Business Insider. ”Det är helt enkelt inte hållbart för konsumenterna.”

För medel- och låginkomsttagare är det första som ryker lyxinköpen. Inköp av lite dyrare saker som elektronik sjunker.

Inflationen drabbar dricks

Ett fjärde tecken, i alla fall i USA, är det CNBC kallar ”drickströtthet”. Även om folk fortfarande ger 20 procent i dricks på restaurangerna märker gig-arbetarna som levererar mat att tiderna är annorlunda.

Under pandemin blir kunderna mer generösa, men nu ligger dricksen under vad de var före covid-19.

ANNONS
ANNONS

”Under covid var alla chockade och kände sig generösa”, säger Eric Plam, vd och grundare till starten Uptip enligt CNBC.

Läs även: Pensionärer får mer pengar vid årsskiftet [Dagens PS]

Läs även: Svenska reallönen har sjunkit med 5,7 procent [Dagens PS]