Kundernas pengar har hamnat fel. Nu riktar interna revisorer skarp kritik.

ANNONS

Kritiken mot Kronofogden är inte ny, skriver Svenska Dagbladet i fredagens utgåva och konstaterar att myndigheten redan 2011 sågades för problem vid manuella betalningar. Problemen har eskalerat under åren och nådde sin kulmen sommaren 2016.

Och nu får Kronofogden även kraftig kritik från myndighetens internrevision. Bolaget EY:s (Ernst & Youngs) revisorer konstaterar att 40 miljoner kronor av kundernas pengar har hamnat fel på grund av sena och felaktiga in- och utbetalningar, skriver SvD.

Kronofogden har tidigare anmälts till justitieombudsmannen av kunder som påstår att myndigheten bland annat ska ha begått felaktiga utmätningar av lön samt för inbetalningar som inte har registrerats.

I rapporten från EY framgår det att extra resurser nu satts in för att hantera registreringarna men att fler delar inom Kronofogden bör granskas.

ANNONS
ANNONS

”När vi gjorde granskningen lyfte vi fram att det fanns risker för att Kronofogden tappar i anseende och förtroende”, säger Helen Tufvesson, vid internrevisionen, till tidningen.