Dagens PS

Experten: Så blir bostaden lättsåld 

Sälja bostaden
Ljusa och inspirerande bilder ska locka köparna till visning (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 11 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

I takt med att bopriserna stiger planerar fler att sälja sin bostad. Men hur gör man för att inte försvinna i bruset? 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter en lugnare period har bostadsmarknaden tagit fart. Bopriserna stiger vilket är strålande nyheter för bostadssäljarna – som avvaktat i väntan på högre priser. 

Ovan nämnda utveckling ställer i sin tur högre krav på dig som vill sälja din bostad. För hur sticker man egentligen ut i mängden? 

En kontaktannons

Detaljerna är A och O när du ska sälja din bostad. Åtminstone om du frågar bostadsfotografen Ancci Gustavsson, som anser att du bör se bostadsannonsen som en kontaktannons. 

“Likheterna är att man triggar känslor hos folk som gör att man antingen går på visning eller klickar eller swipar åt rätt håll”, säger hon till Sveriges Radio

För att trigga känslor hos folk bör du bland annat ösa på med textilier och växter.

“Man tänker inte på att det behövs för att ge en fräsch känsla. Du ska ju marknadsföra din bostad så du behöver tillsätta ganska mycket för att det ska kännas som ett hem”, säger hon. 

ANNONS

Senaste nytt

Sälj känslan 

En lyckad annons handlar om mer än att visa upp ljusa och rymliga rum – det gäller att förmedla en dröm om hur livet kan se ut i bostaden. 

ANNONS

Gustavsson menar att varje bild ska trigga känslor, få folk att klicka vidare och till slut dyka upp på visningen. 

“Man säljer ju drömmar om ett nytt liv och ett nytt hem”, säger hon. 

“Som att gå på dejt”

Gustavsson får medhåll från fastighetsmäklaren Robert Ljungström.

“Färgsättning på en vägg vara avgörande för vilken känsla en köpare har när den går därifrån. Det är lite som att gå på en dejt och det gäller att få köparen kär i lägenheten så att de verkligen vill bo där”, säger han till Dagens Nyheter. Han tillägger: 

“Det är många köpare som faller bort när de inte får rätt känsla, så har vi inte riktigt haft det tidigare”. 

Åtta tips för att locka köpare

  1. Tänk på annonsen som en kontaktannons: Fokusera på att väcka känslor och skapa en inbjudande känsla som får köpare att vilja klicka och boka visning.
  2. Skapa en hemtrevlig känsla: Små detaljer som kuddar, filtar och växter gör att bostaden ser fräsch och inbjudande ut på bild.
  3. Låt färgerna tala: En väl vald färg på en vägg kan göra stor skillnad i att skapa rätt stämning och atmosfär. Att måla om kan ge bostaden ett rejält lyft.
  4. Placera möblerna rätt: Möblera yteffektivt och skapa öppna, luftiga ytor för att hjälpa köpare se hur de kan använda rummen.
  5. Undvik personliga detaljer: Köparen vill kunna se sig själv leva i bostaden, så undvik att ha personliga föremål liggandes framme. 
  6. Renovera: Mindre renoveringar, som att byta bänkskivor och köksbeslag i köket, kan både höja värdet och göra bostaden mer lättsåld. 
  7. Investera i bra foton: Foton är det första intrycket – välj ljusa och inspirerande bilder som gör bostaden rättvisa.
  8. Sälj en dröm: Annonsera inte bara kvadratmeter, utan ge en känsla av hur det är att bo där. Få köparen att drömma om sitt nya hem och liv.

Källa: DN & SR

ANNONS

Läs också:

Lättare att köpa bostad – men till vilket pris? Dagens PS

Enkelt fix kan höja värdet på bostaden. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Jämför billigaste bolån

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra Sveriges billigaste bolån.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]