Dagens PS

Så säljer du in dig till drömjobbet

Marknadsför dig hårt i det personliga brevet för jobbet du söker
Marknadsför dig hårt i det personliga brevet för jobbet du söker
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 06 okt. 2016Publicerad: 06 okt. 2016

Sociala medier och nätverkande i all ära men till syvende och sist så brukar det ändå bli aktuellt att någon ber dig skicka ditt CV inklusive ditt personliga brev. Många misstar sig just vad gäller namnet – det personliga brevet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det borde snarare heta det professionella brevet eller som det heter på engelska cover letter. För det är just det jobbmässiga som du ska fokusera på och sälja in och fokusera på och inte långa utläggningar om dig själv, var du är född och uppvuxen, din familjesituation, dina husdjur och alla dina övriga fritidsintressen. Sådant som egentligen inte har att göra med jobbet du söker.

Många har helt missat detta och det personliga brevet blir just alldeles för personligt. Jag har själv sett många exempel på alldeles för privata personliga brev genom åren som karriärcoach och i värsta fall har personen grusat sina möjligheter att få komma på intervju redan där. Det rent personliga kan du nämna i ett par meningar för det är ju inte det som du marknadsför.

Ha gärna jobbannonsen bredvid dig när du skriver så att du är säker på att du ringar in din kompetens och erfarenhetsmässiga koppling till jobbet du söker, snarare än att du gör en mer allmän beskrivning. Av den anledningen behöver du också anpassa ditt personliga brev för varje jobbansökan även om du kan ha en grundmall. Se det personliga brevet som ett säljbrev där du säljer in dig själv och vad du kan erbjuda företaget snarare än en beskrivning av dig som person.

Försök hålla dig till max en sida. Kort och koncist alltså. Tänk på att rekryterare och arbetsgivare är stressade och ofta får in hundratals ansökningar som de på kort tid ska plöja igenom och bedöma. Läs andras personliga brev så att du själv lär dig mer om vad som kan fungera och vad som inte gör det.

Det är också bra om du ber någon korrekturläsa samt komma med konstruktiv feedback kring hur du lyckas att nå fram med ditt budskap. Slarvfel sänker tyvärr ofta helhetsintrycket. Kom även ihåg att ta med kontaktuppgifter . Skriv gärna en säljande överskrift, som gör att läsaren snabbt förstår vad du är bra på. Gör det enkelt för läsaren att se att du är en intressant kandidat till jobbet. Överhuvudtaget har de flesta personliga brev nytta av att skrivas så att det sticker ut och blir mer säljande. Har du svårt för att sälja och marknadsföra dig själv kan du ha nytta av att jobba med din självkänsla mer så att du ser att du är värdefull med unika talanger.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]