Vi lever i ett digitalt samhälle fullt med smarta, uppkopplade lösningar. Men många bostadsrättsägare uppger att deras förening saknar digitaliserade lösningar i dagsläget. SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB har undersökt hur föreningar i Sverige vill ha det i framtiden.

 I dagsläget uppger var tredje bostadsrättsägare att deras förening i låg, eller mycket låg utsträckning är digitaliserad. Samtidigt finns det flera digitala lösningar som boende önskar se i sin förening i framtiden. Högst upp på listan står smarta lås, smart belysning och smart porttelefon. Tätt efter kommer bekväma lösningar som digitalt bokningssystem till tvättstugan, digital informationstavla och app för bostadsnära tjänster.

”Att säkerhet ligger i toppen när det kommer till digitaliserande åtgärder är inte förvånande. Att känna sig trygg i och omkring sin bostad är A och O. Därefter ser vi mer bekväma lösningar som att boka tvättstugan på distans och att få ta del av information via en digital tavla. Samtliga lösningar kan förutom att förbättra säkerheten även skapa en bättre grannsämja. I det nya årtiondet kommer fastigheter i högre grad att digitaliseras och det är viktigt att även bostadsrättsföreningar håller sig á jour kring dessa frågor”, säger Helena Klåvus, CIO på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

SBC har även undersökt vad bostadsrättsägare tror blir bidragande störningsmoment i och med framtidens digitala lösningar.

Topplista framtidens digitala störningsmoment:

1. Felsortering i det automatiska soprummet

2. Grannar som laddar elbilen i det gemensamma garaget

ANNONS
ANNONS

3. Störande ljud från maskin- och robottjänster

4. Smutsiga/trasiga skärmar och touch screens

5. Grannens drönare

BRF Bostadsrättsförening Digitala lösningar
De digitala lösningarna som bostadsrättsägare vill se i framtiden. (Foto: Skärmdump SBC Sveriges BostadsrättsCentrum ABs rapport)

 

Läs även: Skapa engagemang för styrelseuppdrag så här [Dagens PS]