Fastighetsmäklare har börjat välja bort Hemnet och marknadsför istället sina objekt på egna sajter. Det visar en genomgång av sajten Booli.

ANNONS

Booli, som ägs av bolånebolaget SBAB, samlar redan publicerade annonser under ett tak, vilket innebär att de flesta annonser hamnar där. Till viss del har sidan samma innehåll som Hemnet, men även en hel del annonser som inte ligger där, skriver Dagens Industri.

Nu ökar skillnaden i antal annonser mellan de båda sajterna. Framför allt rör det sig om kategorin ”snart till salu”, som aldrig når Hemnet.

Booli har sammanställt 113 500 annonser för 2021 under kategorin ”snart till salu”. Av dessa ströks 23 000 innan de nådde Hemnet. Det kan bero på att säljaren har ångrat sig eller att objektet redan har blivit sålt.

Hemnet konkurrerar med rubriken ”kommande”

Börsjätten Hemnet oroar sig dock inte över utvecklingen, och säger att de fortfarande täcker cirka 90 procent av alla bostadsförsäljningar i Sverige, skriver Dagens Industri.

Men Hemnet har gett sig in i konkurrensen med den nya, egna produkten ”kommande”. På så vis hoppas man fånga de allt mer populära ”snart till salu”-annonserna.

ANNONS
ANNONS

”Vi jobbar för att det ska vara så attraktivt som möjligt att synas på Hemnet”, säger bolagets talesperson Staffan Tell.

Läs också:

Hemnet ökar vinsten – överträffar förväntningar [Dagens PS]