Världens största passagerarplan avskrevs som överdimensionerat och otidsenligt men när flyget nu fått ett uppsving efter covid-19 har det återupplivats för att hantera den stora efterfrågan på flygresor.

ANNONS

När pandemin i början av 2020 slog mot flygbranschen kämpade många flygbolag för att hitta en framtid för sina enormt stora Airbus SE A380. Quatar Airways parkerade sina 12 Airbus i öknen i Kalifornien och trodde inte att planen skulle behövas på minst tre år och Etihad Airways var osäkra på om deras jätteplan någonsin skulle flyga igen, det rapporterar Bloomberg.

Årets plötsliga återhämtningen i resande har dock gjort att dessa jätteplan, som ofta har plats för 500 passagerare, har fått ett nytt liv. I slutet av 2022 kommer flygningar med A380 varje månad vara nästan 60 procent av det totala antalet flygningar innan covid-19-pandemin, det visar data från Cirium, skriver Bloomberg.

Fler flygningar än innan pandemin

British Airways kommer i slutet av året genomföra fler A380-flygningar än de gjorde innan pandemin. När det internationella resandet återupptas bekräftar de enorma planens stora passagerarkapacitet att den massiva satsningen på dessa plan är användbar för flygbolagen, i alla fall just nu.

När de enorma flygplanen introducerades år 2005 ansågs de förebåda ett nytt, lyxigt, kapitel för flyget, med sin tysta interiör och sina tre barer ombord. Men, redan innan pandemin bröt ut föll de i onåd när flygbolagen ville använda mindre och mer bränsleeffektiva plan och år 2019 avbröt Airbus programmet.

Fler flygbolag fasar ut sin flotta

Bland de flygbolag som säljer eller fasar ut sina flottor finns Air France, KLM, Lufthansa och Malaysia Airlines. Enligt Cirium finns det nu i juni nästan 4 000 schemalagda flygningar med A380 och cirka 6 000 planerade till januari 2023.

Om den nuvarande efterfrågan på flygningar skulle avta och oljepriserna förblir höga, kan flygbolag som flyger med A380 komma att tvingas motivera varför de kör, delvis fulla, fyrmotoriga jätteplan och nyare, bränslesnåla flygplan skulle åter konkurrera ut dem.

John Grant, chefsanalytiker på flygdataleverantören OAG menar att A380:s värde för flygbolagen ändå sannolikt kommer sträcka sig längre än den nuvarande ökningen delvis på grund av att det lilla antal flygbolag som flyger planet antingen är ekonomiskt engagerade i planet eller inte omedelbart har ett alternativ, det skriver Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Intresserad av samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Så påverkas flyget av kriget i Ukraina [Dagens PS]