Dagens PS

Biltest: Mercedes GLE 350 de 4MATIC – mästaren!

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 16 apr. 2020

Hochgurgl, Österrike. 2020 är som bekant året då vi påbörjar ett nytt kapitel i bilhistorien med ett tydligt paradigmskifte från fossila bränslen till alternativa drivmedel. När de flesta satsar på laddhybrider i kombination med bensin så har Mercedes satsat på diesel som grund. Resultatet är den mest effektiva plug-in hybrid jag testat och det vill inte säga lite.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett och ett halvt år sedan testade jag den senaste generationen GLE i trakterna runt San Antonio, Texas och imponerades av modellen. Det handlade inte bara om den digra utrustningen och den höga grad av komfort som GLE bjöd på utan kanske framförallt om de härliga drivlinor som gör modellen till en av de allra bästa på marknaden inom SUV-segmentet.

Mercedes GLE imponerade redan när jag först testade den i USA hösten 2018. (Foto: Andreas Lindlahr)

Ett år senare så överträffar den tyska tillverkaren sig själva med en laddhybrid som får uttrycket ”imponerad” att framstå som blygsamt. Det handlar om den makalöst effektiva plug-in hybriden GLE 350 de 4MATIC som definitivt kombinerar det bästa av två världar.

De senaste åren har det blivit populärt att göra praktiska bilar mer opraktiska för att designen ”gör bilen sportigare”. Testbilen Mercedes GLE 350 de 4MATIC Coupé är inget undantag och trots att jag inte är en fan av idén så måste jag ändå erkänna att modellen faktiskt är riktigt snygg. Fast man får göra avkall på huvudutrymmet bak, lasthöjden i bagageutrymmet och bakåtsikten som gör att man är beroende av backkameran. I Sverige lär nog den “normala” GLE-karossen sälja bättre.

GLE 350 de 4MATIC utan coupé bakdel är i min mening bästa valet. (Foto: Mercedes)

I ett snörikt Österrike skulle jag som enda svenska journalist få förmånen att bekanta mig med denna nya modell på isiga vägar och ibland mellan 5 meter höga snövallar. Orten vi skulle till låg på 2.145 möh och ett par dagar innan vår ankomst hade regionen lamslagits av enorma mängder snö, så jag förstod att det skulle bli en utmaning trots bilens i grunden kompetenta egenskaper.

Interiören i GLE 350 de 4MATIC håller högsta klass liksom förarplatsens utformning. (Foto: Mercedes)

Interiört så är modellen i princip identisk med de GLE-modeller jag testade i USA och varför ändra ett vinnande koncept och varför repetera mig själv? Det är alltså under skalet det hänt saker som gör denna laddhybrid-SUV till något alldeles speciellt om man söker komfort i kombination med en räckvidd som gör långresor fullständigt okomplicerade.

ANNONS

Mercedes har alltså haft den goda smaken att koppla ihop sin fina 4-cylindriga diesel med elteknik och den imponerar, inte bara vad gäller prestandan och komforten utan framförallt räckvidden. Vi har redan bekantat oss med denna tekniska kombination i Mercedes E 300 de och förundrats över varför inga andra tillverkare erbjuder denna logiska kombination längre.

Vid -5 grader gäller det att bilen klarar av att ta laddning, något som ombordladdaren på 7,4 kW grejar lysande. (Foto. Håkan Nilsson)

Av erfarenhet vet vi ju att diesel är mer kostnadseffektivt eftersom förbrukningen är lägre än hos bensinbilar. Mercedes GLE 350 de 4MATIC kombinerar en redan snål dieselfyra på 194 hk med en elmotor på 136 hk som hämtar sin kraft från ett batteri på hela 31,2 kWh. Resultatet är en kombination som idag ligger i topp bland laddhybrider.

Genom en modifierad bakaxel så får man plats med batteriet utan att volymen i bagageutrymmet påverkas nämnvärt. I Sverige pratar man om en räckvidd på strax över 93 km på ren el medan man i Europa deklarerar ca. 100 km enligt den nya mätmetoden WLTP. Ingen annan kommer ens nära dessa siffror och det skulle faktiskt visa sig vara en underskattning från Mercedes.

Nyplogade och isiga alpvägar och motorvägar låg framför mig i en 88% laddad GLE 350 de 4MATIC. (Foto: Håkan Nilsson)

När jag påbörjade min test av laddhybriden så hade ett par tyska kollegor lyckats förbruka 12% av batteriets kapacitet vid en tidig fotografering, så 88% var mitt kanske inte helt perfekta utgångsläge. Jag började min resa från ett underbart vackert Hochgurgl på närmare 2.145 möh.

Vägarna var isiga och på sina ställen skymde snövallarna all utsikt. Alla instrument var nollställda och jag var inställd på att köra så som de flesta kunder kommer att göra, dvs inga uppställ i kurvorna och inga alltför häftiga accelerationer.

Marknadens bästa instrumentering där MBUX hjälper till att hålla koll på bilen och mig. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

I det utmärkta infotainmentsystemet, MBUX, kunde jag hela tiden följa energiflödet. Av erfarenhet så brukar återladdningen (regenereringen) till batteriet under färd vara lite av en akilleshäl hos både hybrider och laddhybrider. Inte i denna stora SUV skulle det visa sig. Med en återladdningskraft av hela 1.800 Nm så tillhör GLE 350 de 4MATIC bland det bästa som marknaden har att erbjuda idag.

Väghållningen på de isiga och krokiga bergsvägarna lämnade inget att önska och komforten i 130 km/h (toppfart på ren el är 160 km/h) på de österrikiska motorvägana var precis lika bra som jag minns den från San Antonio. Fyrhjulsdriften tog hand om att fördela kraften blixtsnabbt mellan hjulen vilket gjorde körningen fullkomligt odramatisk och den sköna luftfjädringen svalde i princip alla ojämnheter.

Efter lite drygt 10 mils körning på endast el så visade displayen att jag fortfarande hade 28% kapacitet kvar i batteriet. 88% – 28% = 60% förbrukning! Detta var inte bara överraskande utan oerhört imponerande! Väl framme på Innsbruck flygplats hade jag kört 11, 2 mil på endast el och hade ändå kapacitet kvar för ytterligare 2,1 mil!

Visserligen bestod de första tre milen av en konstant utförsbacke ner till dalen på 600 möh, men det förringar inte det faktum att bilen inte var fulladdad och temperaturen låg på några grader under nollan vid starten. Det här handlar om en stor bil med en vikt på närmare 2,6 ton och som kräver en hel del kraft att förflyttas. Får man den räckvidden på vintern, vad är den då på sommaren?

Detta är den hittills bästa laddhybrid jag testat. Något att bita i för konkurrenterna. (Foto: Mercedes Photo Team)

Men tack vare några smarta funktioner som t.ex. den haptiska gaspedalen (genererar impulser) som signalera hur långt gaspedalen kan tryckas ned innan förbränningsmotorn tar vid och ECO Assist funktionen som analyserar data för bilens planerade rutt, hjälpte de till att spara energi genom att tala om för mig att justera körstilen.

ANNONS

Laddtider är ofta en fråga som dyker upp. Det har Mercedes löst genom en ombordladdare som mer än fördubblar laddkapaciteten från 3,6 kW till 7,4 kW. Ett urladdat batteri kan laddas 100% på 1,5 timmar i en Wallbox, som rekommenderas i ditt eget hem. I ett konventionellt eluttag tar det ca. 5 timmar. Mercedes GLE 350 de 4MATIC är även utrustad med en CCS-kontakt som möjliggör en laddning på upp till 60 kW och då tar det ca. 30 minuter. Något som ingen laddhybrid-konkurrent klarar idag

Sammanfattning

Jag vill gärna kalla diesel-laddhybrider för det absolut bästa av två världar, dels för att diesel är betydligt snålare och kraftfullare än bensinvarianter med samma cylindervolym och för att laddhybridtekniken ger en möjlighet att ladda batteriet även när bilen är parkerad.

Många diskvalificerar diesel som alternativ, men det är alldeles för tidigt. Så länge som laddinfrastrukturen brister i kapacitet, framförallt norr om Dalälven, så har diesel en viktig plats på den svenska marknaden. Du som läser denna test förstår säkert att GLE 350 de 4MATIC har blivit min favorit bland laddhybrider. Med en högre miljöbonus, längre räckvidd och ett lägre grundpris än t.ex. BMW X5 xDrive45e, Audi Q7 TFSI e och framförallt den svenska favoriten Volvo XC90 T8 Twin Engine, så borde valet vara givet…eller?

Teknisk specifikation och pris

Motor: 2.0 liters 4-cylindrig turbodiesel på 194 hk och 400 Nm vridmoment
Elmotor: 136 hk och 440 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 320 hk och 700 Nm vridmoment
Batteri: 31,2 kWh litiumjon placerad mellan bakaxlarna
Växellåda: 9-stegad automat
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 6,8 sekunder och toppfarten är 210 km/h
Laddtid: DC-laddare 100% – 30 min / AC-laddare 100%  (7,4 kW) – ca. 3 h 15 min
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,1 l/100 km i hybridläge (uppmätt diesel 6,1 l/100 km)
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 25,4 kWh/100 km (uppmätt 20,4 kWh/100 km)
Räckvidd på el enl. WLTP: 93 km (uppmätt 112 km + ca. 21 km reserv)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 29 g/km

Bagageutrymme: 490-1.915 liter
Vikt: 2.580 kg
Dragvikt: 3.500 kg

Pris från: 735.000 kr
Miljöbonus: Upp till 39.924 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

ANNONS

Läs mer om Mercedes laddhybrider här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS