Dagens PS

Sporthandeln mot strömmen i klädbranschen

E-handeln står för en femtedel av sporthandeln, enligt HUI:s siffror. (Foto: TT)
E-handeln står för en femtedel av sporthandeln, enligt HUI:s siffror. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 12 mars 2021Publicerad: 12 mars 2021

Den senaste konjunkturrapporten från Handelns utredningsinstitut, HUI, visar en starkare konsumtion från hushållen över de närmaste åren medan tillväxten inom detaljhandeln blir mer normal.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hushållskonsumtionen spås öka med 3,1 procent i år och därefter trappas upp till 4,2 procent under 2022.

Detaljhandeln å andra sidan väntas växa med 2,5 procent i år och 2 procent året därpå. Inom segmentet väntas sporthandeln gå starkt med en ökning på 5 procent i år. Den kalla vintern har bidragit till en stor efterfrågan. Omsättningen på kläder och utrustning ökade med hela 39 procent under januari. E-handeln står för en femtedel av sporthandeln.

Vad gäller kläder och skor så förväntas denna kategori öka sin försäljning med 8 procent. Men det blir ändå inte tillräckligt för att hamna i nivå med försäljningsvolymer från 2019. Försäljningen inom skor och kläder föll med 20 procent under 2020.

”Den viktigaste faktorn bakom lyftet är att försäljningen kollapsat under pandemin. Vi förväntar oss en stark uppstuds när smittläget blir bättre och restriktionerna lättar”, säger Ola Nevander, analytiker vid HUI.

Läs mer här och här.

Läs även: Nytt ras för modehandeln i februari »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS